ترامپ نگران کمبود واکسن کرونا

مقامات فدرال حوزه بهداشت، روز ۱۰ سپتامبر تشکیل جلسه خواهند داد تا استفاده فوری از واکسن فایزر را در آمریکا تصویب کنند

دونالد ترامپ، شهروندان آمریکا را در الویت دریافت واکسن قرار داده است - CHIP SOMODEVILLA  / Getty Images via AFP

به گزارش نیویورک تایمز، دولت ترامپ فرصت خرید بیشتر واکسن کرونای فایزر را از دست داده است. بنابراین، این شرکت شاید تا تابستان آینده نتواند فراتر از قرارداد قبلی، واکسن در اختیار آمریکا بگذارد زیرا که به کشورهای دیگر تعهد دارد.

دولت آمریکا در ماه جولای، با فایزر و شریک آلمانی‌اش بیونتک، وارد قراردادی شد که طی آن در بخش اول ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن را به قیمت ۱.۹۵ میلیارد دلار خریداری کند. از آنجا که این واکسن در دو مرحله تزریق می‌شود، این میزان واکسن فقط برای واکسیناسیون ۵۰ میلیون نفر در آمریکا کفاف می‌دهد، که جزء کوچکی از جمعیت کل کشور است. در این قرارداد امکان خرید دوز بیشتر وجود داشت.

یک سخنگوی وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی به تایمز گفت: «ما مطمئن هستیم که ۱۰۰ میلیون دوزی که با فایزر توافق کردیم به دستمان خواهد رسید، و بعد از آن، پنج واکسن کاندید دیگر هم داریم.»

مقامات فدرال حوزه بهداشت، روز ۱۰ سپتامبر تشکیل جلسه خواهند داد تا استفاده فوری از واکسن فایزر را در آمریکا تصویب کنند. این مجوز ممکن است تا پایان هفته جاری صادر شود. شرکت مدرنا، که یکی دیگر از تولیدکنندگان واکسن کرونا است نیز برای مجوز فوری، درخواست داده و ممکن است همین ماه توزیع آن را برای بیماران اولویت‌دار نظیر کارکنان بخش بهداشت و خانه‌های سالمندان آغاز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا مطابق برنامه، طرح عظیم واکسیناسیون خود را با داروی فایزر در روز سه شنبه آغاز کرد. این اولین کشور غربی است که این کار را کرده است.

با آماده شدن داده‌های مقدماتی واکسن‌های پیش‌رو، کشورهای سراسر جهان بر سر خرید تضمینی واکسن آینده، از هم سبقت می‌گیرند. اتحادیه اروپا روز ۱۱ نوامبر قرارداد خرید ۲۰۰ میلیون دوز از فایزر را اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون دیگر هم به صورت اختیاری در آن گنجانده شده بود.

بر اساس گزارشی از پیش‌نویس اقدامات رئیس جمهور، انتظار می‌رود روز سه شنبه فرمانی صادر شود که «تضمین می‌کند دولت ایالات متحده، شهروندان آمریکا را پیش از فرستادن واکسن به سایر کشورها در اولویت قرار می‌دهد.»

البته مشخص نیست که این فرمان در عمل چه اثری خواهد داشت و آیا در تولید واکسن تأثیری خواهد گذاشت یا نه.

امید می‌رود همان روز، رئیس جمهور با رؤسای دو شرکت فایزر و مدرنا تشکیل «جلسه واکسن» دهد، که بر اساس گزارش هر دو شرکت تکذیب کردند. رئیس جمهور ادعا کرده است دو شرکت بر ضد کارزار انتخاباتی وی عمل کرده‌اند زیرا خبرهای مهم موفقیت آزمایش‌های آنها، کمی پس از شکست وی در انتخابات بیرون آمد. یادداشتی که ماه اکتبر به بیرون درز کرد نشان داد که رئیس فایزر، آلبرت بورلا، از این که بحث بیماری همه‌‌گیر چگونه از یک موضوع علمی به یک مسأله سیاسی تبدیل شده، اظهار نگرانی کرد.

دکتر آنتونی فاوچی، مهم‌ترین متخصص بیماری‌های عفونی کشور، روز دوشنبه در برنامه جان برمن سی‌ان‌ان هشدار داد که واکسن، شمار افسارگسیخته مبتلایان در آمریکا را به سرعت کاهش نخواهد داد. این ویروس تاکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر را در این کشور به کام مرگ فرستاده است.

وی افزود: «احتمالا زودتر از چند هفته یا حتی بیشتر، شاهد کاهش قابل توجهی نخواهیم بود. ولی این اتفاق خواهد افتاد. قول می‌دهم.»

© The Independent

بیشتر از جهان