دکتر فاوچی از آمریکایی‌ها خواست «بخشی از راه‌حل» باشند

از شیوع این بیماری عالم‌گیر در ماه مارس در ایالات متحده بیش از ۱۳.۶ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند

دکتر آنتونی فاوچی کارشناس ارشد بیماری‌های مسری در ایالات متحده - Graeme JENNINGS / POOL / AFP

دکتر آنتونی فاوچی از آمریکاییان خواست  به محض آماده شدن واکسن کرونا، با دریافت «هرچه زودتر» آن، «بخشی از راه‌حل» مقابله با بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا باشند. 

روز دوشنبه کارشناس ارشد بیماری‌های مسری در ایالات متحده در مصاحبه با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، درباره نحوه توزیع و اعمال واکسن جدید در سراسر ایالات متحده صحبت کرد. 

دکتر فاوچی گفت آن‌هایی که از دریافت واکسن خودداری می‌کنند «بخشی از مشکل» باقی خواهند ماند. 

او گفت: «تا زمانی که نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر باشید، بخشی از مشکل خواهید بود و نه بخشی از راه‌حل. وقتی مصون شوید، شما هم فرد دیگری خواهید بود که این ویروس نمی‌تواند بر او تاثیر گذارد.» 

او به آقای زاکربرگ توضیح داد گرچه برخی ممکن است علائم وخیم این ویروس را تجربه نکنند، اما ممکن است به شیوع بیشتر بیماری ادامه دهند.

 او گفت: «اگر آسیب‌پذیر هستید، حتی اگر علائم زیادی از این بیماری را نداشته باشید، همین که بدان مبتلا شوید بدان معنی است که ناخواسته باعث شیوع این بیماری خواهید شد. پس اگر می‌خواهید بخشی از راه‌حل باشید واکسن آن را دریافت کنید و با خود بگویید: من کسی نخواهم بود که به سنگ بنایی برای انتقال ویروس به افراد دیگر تبدیل شود، من به بن‌بستی برای ویروس مبدل خواهم شد.» 

از شیوع این بیماری عالم‌گیر در ماه مارس در ایالات متحده بیش از ۱۳.۶ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند که باعث مرگ بیش از ۲۶۸ هزار نفر شده است. 

در ماه جاری میلادی، مدرنا و فایزر اعلام کردند واکسن‌های آنان به ترتیب ۹۴.۵ و ۹۵ درصد موثرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو شرکت تاکنون برای اخذ مجوز استفاده اضطراری واکسن خود از اداره دارو و مواد غذایی ایالات متحده اقدام کرده‌اند. 

دکتر فاوچی گفت اگر «اکثریت قابل توجه» کشور تا پایان فصل آینده واکسینه شوند، می‌تواند به «اقتصاد قوی» خود بازگردد و «کودکان نیز می‌توانند با خاطری آسوده به مدرسه برگردند». 

او گفت: «مایلم ببینم افرادی که تمایل ندارند نیز هر چه زودتر واکسن را دریافت می‌کنند. نمی‌خواهم آن‌ها ۶ و۸ یا ۹ ماه برای دریافت آن صبر کنند. ما شاهد عملکرد و تاثیر واکسن‌ها نخواهیم بود تا وقتی که اکثریت قابل توجهی در کشور واکسینه شوند.» 

عملیات برق‌آسا که برنامه تولید واکسن دولت است اظهار داشت که بنا دارد ظرف ۲۴ ساعت از تایید واکسن‌ها به دست اداره دارو و مواد غذایی، آن‌ها را به مراکز توزیع و مصون‌سازی ارسال کند. 

آمریکایی‌ها این واکسن را به رایگان دریافت خواهند کرد. 

موارد ابتلا به ویروس کرونا طی هفته‌های اخیر در سراسر ایالات متحده به‌گونه‌ای پایدار افزایش داشت و مقامات بهداشتی ترس این را دارند که سفر و هم‌نشینی‌های خانوادگی در تعطیلات شکرگزاری با فرا رسیدن زمستان باعث افزایش بیشتر آمار ابتلا در کشور شود. 

کارشناسان هشدار داده‌اند آمریکایی‌ها باید در تعطیلات شکرگزاری در خانه بمانند و اخطار دادند حتی هم‌نشینی‌های کوچک نیز باعث تشدید شیوع ویروس خواهد شد. 

با این حال، در روز یکشنبه بعد از تعطیلات، ۱.۲ میلیون نفر در فرودگاه‌های ایالات متحده رفت و آمد کردند که بیشترین میزان از زمان شیوع این بیماری عالم‌گیر در کشور در ماه مارس به این طرف بود.

© The Independent

بیشتر از جهان