«کاربرد مسؤولانه هوش مصنوعی»، رشته جدید کارشناسی ارشد در دانشگاه کمبریج

الگوریتم‌های تشخیص چهره می‌توانند خلافکاران بالقوه را شناسایی کنند

هوش مصنوعی می‌تواند برای تحت نظر گرفتن افراد مزاحم مورد استفاده قرار بگیرد- Pixabay

دانشگاه کمبریج در زمینه استفاده مسؤولانه از هوش مصنوعی، یک رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه خواهد داد که به گفته این دانشگاه در بریتانیا اولین خواهد بود. 

این رشته برای مشاغل حرفه‌ای نظیر سازندگان فناوری طراحی شده که می‌خواهند مطمئن شوند محصولات‌شان هیچ ضرری ندارند. 

در حالی که هوش مصنوعی در فیلم‌های علمی تخیلی در قالب ربات‌های قاتل به معرض عمومی می‌رسد (مثل فیلم «نابودگر»)، امروزه آثار آن را در اشکال مختلف زندگی روزانه نظیر تشخیص چهره، نقشه گوگل و دستیار مجازی الکسا آمازون شاهدیم. 

از معایب بالقوه هوش مصنوعی این است که می‌تواند حاوی جنسیت‌زدگی باشد، همان طور که در الگوریتم برنامه کاریابی دیده شد که چگونه برای متقاضیان زن به طور خودکار رتبه پایین‌تری در نظر گرفت. 

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای تحت نظر گرفتن افراد مزاحم مورد استفاده قرار بگیرد. الگوریتم‌های تشخیص چهره می‌توانند خلافکاران بالقوه را شناسایی کنند. 

هدف از این رشته که با مدیریت مرکز لورهولم برای آینده هوش در دانشگاه کمبریج طراحی شده، کمک به هدایت جامعه به سوی آینده‌ای است که از هوش مصنوعی برای مصارف خوب بهره می‌برد نه اعمال زشت. 

دکتر استفان کیو، مدیر اجرایی این مرکز گفت: «همه از این فکر خبر دارند که هوش مصنوعی دارد علیه بشر برمی‌خیزد. 

در فیلم‌های مشهوری از جمله ویرانگر در سال ۱۹۸۰، ادیسه فضایی در سال ۲۰۰۱ و جهان غرب در دهه ۱۹۷۰ و سریال‌های جدیدتر تلویزیونی، این فکر به تصویر کشیده شده است. 

ولی هوش مصنوعی خطرات بیشتری دارد که بسیار مهم‌تر از طغیان ربات‌هاست. 

نمونه‌های متعددی دیده شده که غالبا در خبرها مطرح شده که هوش مصنوعی چگونه توانسته در مسیر ناعدالتی و تبعیض به کار برده شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لازم است که رهبران آینده یاد بگیرند این خطرها را مدیریت کنند تا بشر بتواند بیشترین بهره را از این فناوری برجسته ببرد. 

هدف از این رشته جدید دقیقا همین موضوع است.» 

این رشته دانشگاهی دوساله که با مشارکت مؤسسه تحصیلات تکمیلی دانشگاه کمبریج عرضه می‌شود، به صورت پاره‌وقت ارائه خواهد شد. 

واحدهای این رشته شامل طیفی از دروس علمی نظیر فلسفه، یادگیری ماشین، سیاست، نظریه سبقت، طراحی، علوم کامپیوتر، مهندس و حقوق می‌شوند. 

دکتر کیو گفت: «مردم به روش‌های گوناگون در هر صنعتی از هوش مصنوعی بهره می‌برند و از خود می‌پرسند این کار را چگونه انجام دهیم که به نفع همه جامعه تمام شود. 

ما با جمع‌آوری دانش پیشرفته در مصارف مسؤولانه و عام‌المنفعه هوش مصنوعی می‌خواهیم به تولیدگران، سیاست‌مداران، تاجران و تمام کسانی که در عرصه تصمیم‌سازی فعال هستند این پیام را برسانیم که از این فناوری چگونه باید استفاده شود.» 

درخواست برای ثبت نام در این رشته تحصیلی از همین ماه پذیرفته می‌شود و اولین کلاس در اکتبر ۲۰۲۱ تشکیل خواهد شد.

PA

بیشتر از زندگی