اعلام «پیروزی» مادورو و متحدانش در انتخابات مجلس ملی ونزوئلا

انتخابات اخیر ونزوئلا از سوی سیاستمداران مخالف مادورو تحریم شده بود

ابراز خوشحالی رهبران حزب سوسیالیست ونزوئلا از پیروزی در انتخابات مجلس ملی، ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - Cristian Hernandez / AFP

ائتلاف سیاسی نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، ادعا کرد که پیروزی گسترده‌ای در انتخابات مجلس ملی به دست آورده است. این در حالی است که انتخابات اخیر از سوی با نفوذترین سیاستمداران مخالف تحریم شده و به دلیل «تقلب» در سطح بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفته است.

این پیروزی به مادورو قدرت می‌دهد که آخرین بخش مهم حکومت که خارج از قدرتش بود را به کنترل خود درآورد.

مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما مجلس ملی را با اکثریت آرای مردم ونزوئلا به دست آوردیم. این بدون شک برای دموکراسی یک پیروزی بزرگ است.»

به گزارش ای‌بی‌سی، ایندیرا آلفونزو، رئیس شورای انتخاباتی ملی ونزوئلا اعلام کرد: «حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا و احزابی که متحد مادورو هستند، ۶۷ درصد از کرسی‌های مجلس ملی را در انتخابات روز یکشنبه به دست آوردند.»

این مقام انتخاباتی ونزوئلا افزود که فقط ۳۱ درصد از ۲۰ میلیون رای‌دهنده ثبت نام شده در انتخابات شرکت کردند.

ریاست مجلس ملی ونزوئلا را خوان گوایدو برعهده داشته است. گوایدو سیاستمدار مورد حمایت ایالات متحده است که نزدیک به دو سال برای برکناری مادورو و پایان دادن به بحران ونزوئلا تلاش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوایدو مورد حمایت واشنگتن و کشورهایی است که ریاست جمهوری مادورو را «نامشروع» می‌دانند. بسیاری از کشورها خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌شناسند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که نتایج انتخابات اخیر، هم مادورو و هم گوایدو را تضعیف کرده باشد. چون مادورو در معرض اتهام دخالت در انتخابات قرار دارد و احتمال می‌رود که گوایدو به دلیل ناکامی در برکناری مادورو، محبوبیتش را از دست بدهد. گوایدو انتخابات اخیر را تحریم کرده بود.

وضعیت اقتصادی رو به افول ونزوئلا در سال‌های اخیر با تحریم‌های آمریکا وخیم‌تر شده است. مشکل کمبود سوخت و صف‌های طولانی پمپ بنزین یکی از مهم‌ترین نمودهای بحران اقتصادی این کشور است.

مجلس ملی ونزوئلا که ۲۷۷ کرسی دارد، از سال ۲۰۱۵ در اختیار مخالفان نیکلاس مادورو بوده است.

بیشتر از جهان