بحران ونزوئلا: کمک ۴۰ میلیون دلاری ترامپ به گروه‌های مخالف

گواتمالا و هندوراس کمک نقدی برای مدیریت بحران مهاجرت در آمریکای مرکزی دریافت نخواهند کرد

YURI CORTEZ / AFP

گزارش‌ها حاکی است دولت ترامپ برای حمایت از اوپوزیسیون در ونزوئلا، قصد دارد بیش از ۴۰ میلیون دلار کمک انسانی برای آمریکای مرکزی را به آن کشور منتقل کند.

روزنامه لس آنجلس تایمز به نقل از منابع و یک یادداشت داخلی نوشت ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار برای گواتمالا و هندوراس در نظر گرفته شده بود.

این کشورها در کانون یک بحران مهاجرت قرار دارند که در جریان آن هزاران نفر از فقر، خشونت و فساد گریخته و سعی کرده‌اند از مرز جنوبی آمریکا عبور کنند.

بنا به گزارش‌ها، در یادداشت گفته می‌شود این مبلغ به مصرف پرداخت حقوق، تبلیغات و کمک فنی برای برگزاری انتخابات در ونزوئلا و آموزش اداره دولت به خوان گوایدو رهبر اوپوزیسیون و‌جناح او خواهد رسید.

سخنگویان وزارت خارجه امریکا، گوایدو و وزارت اطلاعات ونزوئلا هنوز به درخواست اظهار نظر در باره این گزارش پاسخ نداده‌اند.

گوایدو در ماه ژانویه با استناد به ماده‌ای از قانون اساسی ونزوئلا خودش را رئیس جمهوری موقت اعلام کرد و گفت نیکولاس مادورو رییس جمهوری کشور غیر قانونی است.

چهارماه بعد، او رهبری کوشش نافرجامی را برای براه انداختن یک عصیان نظامی علیه مادورو بر عهده گرفت- مادورو این حرکت را بخشی از یک کودتا با هماهنگی آمریکا نامید.

رییس جمهوری گوایدو را دست نشانده آمریکا توصیف کرد و تا کنون استیلای خود را بر نهادهای دولتی حفظ کرده است.

در پی آن، متحدان نزدیک گوایدو دستگیر شده‌اند. هرچند مصونیت پارلمانی او لغو شده اما تاکنون زندانی نشده است.

تحت رهبری مادورو، اقتصاد ونزوئلا از هم پاشیده و کمبود غذا و دارو گسترش یافته است.

سوخت نیز در بخش‌هایی از این کشور نفت خیز کمیاب است و برخی رانندگان روزها در جایگاه‌های فروش بنزین صف می‌بندند. برق کشور نیز مکررا قطع می‌شود.

دولت مادورو تحریم‌های آمریکا را مسئول کمبودها دانسته است، در حالی که اوپوزیسیون آنها را نتیجه نبود مدیریت و فساد دولت‌های سوسیالیست توصیف کرده است.

در ماه آوریل، آژانس‌های سازمان ملل متحد گفتند بیش از ۴ میلیون ونزوئلائی از کشور گریخته‌اند، و روند فرار مردم از پایان ۲۰۱۵ شتاب گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا در ماه ژوئن اعلام کرد صدها میلیون دلار کمک به ال سالوادور، گواتمالا و هندوراس را قطع می‌کند، این اقدام پس از آن صورت گرفت که ترامپ گفت سه کشور به اندازه کافی برای مهار موج مهاجران کوشش نمی‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان