تا پایان قرن، برف به تاریخ می‌پیوند

تصویر کلی آینده: زمستان‌های گرم‌تر و بارانی‌تر و تابستان‌های داغ‌تر و خشک‌تر

در صورت ادامه روند گرمایش زمین، فقط زمین‌های بسیار مرتفع یا بخش‌هایی از شمال اسکاتلند تا سال ۲۰۸۰ دمای زیر صفر را تجربه خواهند کرد - Tolga AKMEN / AFP

به گزارش اداره هواشناسی، نشستن برف روی زمین تا پایان قرن جاری ممکن است به قدری کم شود که برف‌بازی و سورتمه‌سواری به تاریخ بپیوندد. 

پیش‌بینی‌های اداره ملی هواشناسی بریتانیا حاکی است در صورت ‌عدم‌کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، فعالیت‌های زمستانی مرسوم ممکن است غیرممکن شود. 

این تحقیق، که روز دوشنبه در برنامه پانوراما بی‌بی‌سی نشان داده خواهد شد، پیش‌بینی کرده است که به علت تغییرات اقلیمی، بخش اعظم مناطق جنوبی انگلستان ممکن است تا سال ۲۰۴۰ هیچ روز برفی یا دمای پایین نداشته باشد. 

در صورت ادامه این روند، فقط زمین‌های بسیار مرتفع یا بخش‌هایی از شمال اسکاتلند تا سال ۲۰۸۰ دمای زیر صفر را تجربه خواهند کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره هواشناسی تأکید کرد که تغییر دما سال به سال عوض می‌شود و برخی سال‌ها ممکن است گرم‌تر یا سردتر از روند جاری باشند. 

این یافته‌ها بر پایه این پیش‌بینی است که تولید گاز گلخانه‌ای در سطح جهان به روند رو به رشد خود ادامه دهد. البته این اداره اعلام کرد گرچه این سناریو بالاترین احتمال نیست ولی محتمل است. 

در صورت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، بریتانیا می‌تواند از افزایش دمای شدید جلوگیری کند ولی دمای میانگین احتمالا هنوز بیشتر خواهد شد. 

به گفته اداره هواشناسی، در صورت ادامه روند رو به رشد تولید گاز گلخانه‌ای، تابستان‌ها نیز گرم‌تر و خشک‌تر خواهند شد، گرچه مناطق به طور یکسان تحت تأثیر این دما قرار نمی‌گیرند. 

محقق ارشد اداره هواشناسی، دکتر لیزی کندون، در برنامه پانوراما بی‌بی‌سی گفت: «ما می‌گوییم تا پایان قرن حاضر بسیاری از برف‌های روی زمین به طور کامل ناپدید خواهد شد مگر در ارتفاعات. 

تصویر جامع عبارت است از زمستان‌های گرم‌تر و بارانی‌تر و تابستان‌های داغ‌تر و خشک‌تر. 

ولی در همین حال، ما به سمت حوادث آب و هوایی شدیدتر در حرکتیم، حوادثی بسیار شدیدتر و مکررتر، مثلا باران‌های شدیدتر. 

تغییری بزرگ در راه است… که در زندگی ما ایجاد می‌شود. این زنگ خطری است که باید متوجه بشویم واقعا از چه فاجعه‌ای صحبت می‌کنیم.» 

دکتر کندون گفت دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد در دو روز متوالی تا پایان قرن جاری ۱۶ بار محتمل‌تر از میانگین بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰ خواهد شد. 

با توجه به تحلیل جدید اداره هواشناسی، افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌تواند تا سال ۲۰۷۰ باعث رسیدن به میانگین گرم‌ترین روز هیز، غرب لندن، به ۴۰ درجه سانتی‌گراد شود. 

تحلیل اداره هواشناسی همچنین نشان می‌دهد در صورت اقدام نکردن برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان، باران زمستانی می‌تواند تا یک سوم افزایش پیدا کند، ولی این کمتر قطعی است و بارش باران ممکن است حتی کاهش پیدا کند. 

برنامه «بی‌بی‌سی پانوراما: هوای وحشی بریتانیا» روز دوشنبه در ساعت ۷ شب از بی‌بی‌سی یک بخش خواهد شد. 

گزارش بیشتر از پی‌ای

© The Independent

بیشتر از جهان