سندرم هاوانا؛ دیپلمات‌های آمریکایی احتمالا هدف تابش اشعه قرار داشتند

فرکانس رادیویی «هدایت شده» منطقی‌ترین توضیح بیماری‌های مرموز ده‌ها دیپلمات و مامور اطلاعاتی آمریکایی است

سفارت آمریکا در هاوانا، کوبا - ADALBERTO ROQUE / AFP

گزارش جدید آکادمی ملی علوم حاکی از آن است که انرژی فرکانس رادیویی «هدایت شده» منطقی‌ترین توضیح درباره علایم عصبی مرموز و ناتوان ‌کننده است که ده‌ها دیپلمات و مامور اطلاعاتی آمریکا را در کوبا، چین و سایر کشورها از اواخر سال ۲۰۱۶  گرفتار کرده است.

گزارشی که به سفارش وزارت امور خارجه آمریکا تهیه شده و تعدادی از روزنامه‌نگاران از جمله خبرنگار ان‌بی‌سی و نیویورک تایمز مشاهده کرده‌اند نشان می‌دهد که نتیجه‌گیری قطعی درباره ریشه و ماهیت ابتلا به این سندرم که «سندرم هاوانا» نامیده می‌شود وجود ندارد، اما این گزارش نظریه‌های مربوط به این که این بیماری‌ها نتیجه حملات عمدی است را تایید می‌کند. به اعتقاد برخی از منابع اطلاعاتی، ممکن است این حملات توسط روسیه انجام شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مبتلایان به سندرم هاوانا علایم متفاوتی را بروز می‌دهند، اما در موارد گزارش شده، بسیاری از افراد حالت تهوع، سردرد، سرگیجه و از دست دادن شنوایی را تجربه کرده‌اند. این بیماری‌ها گاهی چنان شدید و طولانی مدت بودند که موجب بازنشستگی زودهنگام کارکنان شدند.

بر اساس گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، زبان گزارش حاکی از آن است که یک حمله عمدی پشت این علایم عجیب است. گفته می‌شود که این علایم توسط انرژی فرکانس رادیویی‌- نوعی تابش که شامل ریزموج است - ایجاد شده ‌است.

این گزارش می‌افزاید، که آكادمی ملی علوم «نمی‌تواند سایر سازوكارهای احتمالی را نادیده بگیرد و این احتمال وجود دارد كه عوامل متعددی برخی موارد و تفاوت‌ها را توضیح دهد.»

گزارش مذکور نتیجه‌گیری می‌کند که مساله بزرگ‌تر، آمادگی برای تهدیدهای جدید و ناشناخته است که ممکن است سلامت و ایمنی دیپلمات‌های آمریکایی را که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند به خطر بیاندازد.

بر اساس گزارشی که فوکس منتشر کرده، تشخیص سریع موارد ابتلا در آینده، دشوار است چون ممکن است حملات با فاصله و با شیوه هدفمندتری انجام شوند.

سندرم موسوم به هاوانا از نوامبر ۲۰۱۶ در کوبا گزارش شد. در آن زمان بیش از ۱۰ دیپلمات آمریکایی گزارش کردند که با علایم مرموز و شدید مانند از دست دادن شنوایی و تعادل مواجه شده‌اند. اندکی پس از آن، کارشناسان گمانه‌زنی کردند که احتمال دارد این افراد توسط سلاح صوتی نهادهای اطلاعاتی کوبا هدف قرار گرفته باشند.

مدتی بعد در سایر نقاط جهان، از جمله در گوانگژو در چین، موارد مشابهی در میان دیپلمات‌های آمریکایی مشاهده شد. در سال گذشته هم مواردی از سوی افسران سیا در کشورهای اروپایی و آسیایی گزارش شده است.

در سال ۲۰۱۸ مقامات اطلاعاتی، روسیه را مظنون این حملات خواندند. روسیه هر گونه دخالت در این حملات را تکذیب کرده است.

بیشتر از جهان