نیروی دریایی آمریکا: به «بازدارندگی ناپایدار» با ایران رسیدیم

دوره فرماندهی جدید ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با کاهش تنش با نیروهای ایران همراه بوده‌است

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین ابراز امیدواری کرد که تنشی بین ایران و آنها رخ ندهد - Mazen Mahdi / AFP

یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه روز یکشنبه اظهارداشت که آمریکا ماه‌ها پس از حملات منطقه‌ای و تنش‌هایی که در دریا پیش آمده، به «بازدارندگی ناپایدار» با ایران رسیده است.

پایگاه خبری اسوشیتدپرس در این باره نوشت: این در حالی است که تنش‌های میان واشنگتن و تهران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنان باقی است.

دریادار ساموئل پاپارو، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در بحرین، در نشست سالانه منامه که به میزبانی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، برگزار شد، روابط بین نیروهای دریایی ارتش آمریکا و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را همراه با «احترام سالم» توصیف کرد.

او تاکید کرد: «ما به بازدارندگی ناپایداری دست یافته‌ایم. این بازدارندگی ناخوشایند با رویدادهای جهانی و با وقایعی که در راه است افزایش یافته است. اما من فعالیت ایران در دریا را محتاطانه و محترمانه می‌دانم، با این امید كه با محاسبات غلط و غیرضروری تنش در دریا افزایش نیابد.»

نماینده ایران در سازمان ملل متحد هنوز در این خصوص، پاسخی نداده است.

در ماه‌های اخیر در حالی که ایران به طور مستقیم هیچ تانکری را توقیف نکرده یا هدف قرار نداده، یک نفتکش عربستان سعودی یا یک مین برخورد کرده و یک کشتی باری در نزدیکی یمن با مزاحمت مواجه شده است. بلافاصله  شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن در خصوص هر دو حمله مورد سوءظن قرار گرفتند. حوثی‌ها درباره هیچ یک از این موارد اظهارنظری نکرده‌اند.

پاپارو، خلبان جنگنده سابق نیروی دریایی که به تازگی فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در بحرین شده، موضعی متفاوت با فرمانده پیشین، جیمز مالوی ارائه می‌دهد. مالوی در یکی از آخرین اظهارات خود در تابستان امسال، ایران را «بی‌پروا» توصیف کرد.

در زمان تصدی مالوی، ایران چند تانکر نفتی را توقیف کرد. همچنین، یک سری انفجار مین‌ رخ داد که نیروی دریایی آمریکا، ایران را مقصر آنها دانست. تهران دست داشتن در این ماجرا را انکار کرد، اگرچه فیلمی از اعضای سپاه پاسداران منتشر شد که نشان می‌داد یک مین منفجر نشده را از یک تانکر دور می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، چند ماهی که پاپارو مسئولیت آن را داشته است، هیچ بحران عمده‌ای مشاهده نشده است.

در عین حال، ناوهای ایالات متحده آمریکا به طور معمول با قایق‌های تندروی سپاه پاسداران كه در كنار ناوهای جنگی آمریكایی در خلیج فارس حضور می یابند، برخوردهای پرتنشی دارند.

نیروی دریایی آمریکا به طور معمول در آب‌های کم عمق خلیج فارس و تنگه باریک آن، تنگه هرمز گشت می‌زند. پاپارو در عین حال گفت که اعتقاد ندارد که ماموریت ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تحت تأثیر نیروی دریایی قرار گیرد.

با این وجود، اظهارات پاپارو حاوی هشدار واضحی هم بود. او به نقل از جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق ایالات متحده آمریكا گفت: «مودب باشید، حرفه‌ای باشید و برای کشتن همه افرادی که در اتاق هستند برنامه‌ای داشته باشید. ما اینگونه در دریا رفتار می‌کنیم.»