بزرگترین پهپاد جهان، آماده برای پرتاب ماهواره به مدار زمین

«نیازی به پایگاه پرتاب نداریم، تنها چیزی که لازم است یک جاده یک و نیم کیلومتری و یک قلاب است»

نیروی هوایی آمریکا هم‌اینک شرکت ایوام را برای پرتاب ماهواره ۴.۹ میلیون دلاری خود در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده است Photo by BERK OZDEMIR from Pexels

پس از پرده‌برداری از بزرگترین پهپاد جهان توسط شرکت نوظهور ساخت راکت، قرار است از آن برای پرتاب ماهواره استفاده شود.

پهپاد ۸۰ پایی راون اکس می‌تواند در هر جاده‌ای که حدود یک و نیم کیلومتر درازا داشته باشد، به پرواز درآید و وسط هوا راکتی رها کند که ماهواره‌های کوچک را به مدار زمین شلیک می‌کند.

شرکت ایوام که از پهپاد ۶۰ پا پهنا و ۱۸ پا ارتفاع خود پرده برداشت، اعلام کرد این توان را دارد که در عرض سه ساعت پس از دریافت کلاهک در پایگاه فضایی، آن را به فضا پرتاب کنند. به ‌محض این که پهپاد به ارتفاع، موقعیت، و سرعت مناسب برسد، موشک مرحله دوم رها می‌شود و در عرض نیم ثانیه شلیک کلاهک ۲۲۰ پوندی را به مدار سطح پایین زمین انجام می‌دهد.

نیروی هوایی آمریکا هم‌اینک این شرکت را برای پرتاب ماهواره ۴.۹ میلیون دلاری خود در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده است.

راون اکس در واقع طول بال کوچکتری نسبت به پهپاد نوردراپ گرومان دارد، ولی با ۲۸ تن وزن، از نظر جرم از آن بزرگتر است. جی اسکایلوس، رئیس و بنیانگذار شرکت ایوام، می‌گوید که پهپاد در اصل شبیه هواپیمای معمولی است و با سوخت جت پرواز می‌کند. وی به بیزینس اینسایدر گفت: «ما نیازی به پایگاه پرتاب نداریم. تنها چیزی که لازم است، یک جاده یک کیلومتر و نیمی و یک قلاب است.»

اسکایلوس می‌گوید که نرم‌افزار شرکت، بیشتر کاغذبازی‌های لازم برای پرتاب را خودکار کرده است. این شرکت که در آلاباما واقع است، برای پرتاب موشک فقط به ۱۰ درصد پرسنلی را نیاز دارد که در وضعیت عادی برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما داریم سرعت، انعطاف، واکنش و کارآمدی عملیاتی را به اثبات می‌رسانیم. این یک معماری کاملا جدید است و وسیله‌ای کاملا تازه که تا به ‌حال تصور نشده است.»

این شرکت می‌گوید که در حال همکاری با اداره هواوفضای فدرال است تا ایمنی راون اکس تایید شود. اسکایلوس گفت: «وقتی کل این جریان را مدنظر قرار می‌دهید، مرز بین هواپیمای تجاری خلبان‌دار و وسیله پرتابگر ما در عمل ناپدید می‌شود. دشوار می‌توان ادعا کرد کدام‌یک نسبت به دیگری ایمن‌تر است و چرا وقتی یک بوئینگ غول‌پیکر هر روز از بالای سر شما عبور می‌کند، نسبت به وقتی که پهپاد ما را بالای سر خود می‌بینید احساس آرامش بیشتری  دارید.»

اسکایلوس یک فیزیکدان تحصیل‌کرده است که پس از کار در ناسا و چند شرکت تجاری فضایی دیگر، شرکت خود را در سال ۲۰۱۶ تاسیس کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان