دیدار خلیلزاد با ملابرادر درباره مرحله دوم مذاکرات صلح

خلیلزاد با ملابرادر، فرد شماره دو و شیخ عبدالحکیم، رئیس هیات مذاکره‌کننده طالبان دیدار کرد

زلمی خلیلزاد (چپ)، نماینده آمریکا در صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران طالبان، پس از امضای توافقنامه صلح در دوحه پایتخت قطر- فوریه ۲۰۲۰-KARIM JAAFAR / AFP

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان شب گذشته با هیئت مذاکره‌کننده طالبان در دوحه پایتخت قطر ملاقات کرده است. در این دیدار ملا برادر، رئیس دفتر قطر و ملا عبدالحکیم، رئیس هیئت گفت‌وگوکننده طالبان نیز حضور داشته‌اند.

آقای خلیلزاد پس از سفر منطقه‌ای‌ خود دیروز وارد دوحه شد تا با هیئت‌های مذاکره‌کننده صلح دولت و طالبان دیدار کند تا هرچه زودتر روی نقشه‌راه صلح این کشور توافق حاصل شود.

ملامحمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتی نوشت: «شب گذشته میان محترم ملا برادر آخوند، معاون سیاسی (گروه طالبان) و رئيس دفتر سياسی و محترم مولوی عبدالحکيم صاحب، رئيس تيم مذاکراتي و هيئت همراهشان و دکتر زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات‌متحده آمریکا و هيئت همراه او نشستی صورت گرفت.»

او افزوده است: «در این نشست به شکل عام روی اهمیت توافقنامه انجام‌شده میان دو طرف گفت‌وگو شد. به علاوه، درباره زندانیان باقی‌مانده و حذف اسامی بزرگان و اعضای امارت اسلامی افغانستان از لیست سیاه، مذاکرات بین‌الافغانی به‌ویژه پیشرفت اخیر و دیگر مسائل ذیربط صحبت‌ شد.»

بر اساس گزارش‌‌ها حدود ۱۰هزار زندانی گروه طالبان هنوز هم در زندان‌های افغانستان دربند هستند. رهایی این زندانیان یکی از مواردی است که برای طالبان اهمیت زیادی دارد. دولت افغانستان تاکنون پنج هزار زندانی طالبان را به‌عنوان پیش‌شرط آغاز گفتگوها آزاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حذف نام رهبران طالبان از فهرست تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل متحد و آزاد کردن دارایی‌ها و سفرهای آنها نیز از دیگر موضوعات مهمی است که طالبان  در مذاکره با دولت افغانستان مطرح خواهد کرد.

مرحله دوم مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان دیروز در قطر آغاز شد تا دو طرف بر سر موضوعات موردمذاکره گفت‌وگو کنند. برای دولت افغانستان آتش‌بس و حفظ دستاوردهای ۲۰ ساله نظام اولویت دارد و برای طالبان علاوه بر آزادی زندانیان، حذف نام رهبران آنها از فهرست تحریم‌ها و ایجاد یک نظام فراگیر «اسلامی» بسیار مهم است.

آقای خلیلزاد که تازه‌ وارد دوحه شده است برای تسریع روند گفت‌وگوها و نهایی کردن مذاکرات بر سر راه نقشه‌راه صلح تلاش می‌کند. منابع نزدیک به او می‌گویند که وی امیدوار است تا پایان دولت دونالد ترامپ، کار مذاکرات صلح افغانستان را به مرحله نهایی برساند.