خلیلزاد با اشاره بایدن به مذاکرات صلح برمی‌گردد؟

زلمی خلیلزاد بار دیگر راهی منطقه شد تا به روند مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان شتاب بیشتر بدهد

تشدید تلاش‌های خلیلزاد در شرایطی انجام می‌شود که کابل برای تغییر رویکرد آمریکا در روند صلح این کشور لحظه‌شماری می‌کند-عکس از صفحه توییتر خلیلزاد

دو طرف متخاصم، بعد از سه ماه مذاکره درباره دستورالعمل مذاکرات، به توافق رسیدند. اکنون، موضوع‌های دیگر، محور ادامه گفت‌وگوها خواهد بود.

آقای خلیلزاد بعد از شکست دونالد ترامپ و پیروزی جو بایدن، رئيس جمهور منتخب آمریکا، به منطقه بازمی‌گردد.

او در رشته توییتی بر جلب حمایت بیشتر بین‌المللی از روند صلح افغانستان، تاکید می‌کند: ‌«دوباره در راه منطقه هستم. نخست برای صحبت در مورد پشتیبانی ترکیه از مذاکرات صلح افغانستان، در آنکارا توقف می‌کنم. از آنجا به دوحه می‌روم تا بدانم چگونه می‌توانیم به طرفین کمک کنیم تا بر مبنای موفقیت اخیر، در زمینه توافق روی دستورالعمل مذاکرات، بر سر نقشه‌راه سیاسی و آتش‌بس دایمی و همه‌جانبه، پیشرفت سریع داشته باشیم.»

تلاش‌های آقای خلیلزاد، در شرایطی تشدید می‌شود که کابل برای تغییر رویکرد آمریکا در روند صلح این کشور، لحظه‌شماری می‌کند. دولت دونالد ترامپ، که رهبری روند صلح افغانستان را به خلیلزاد آمریکایی افغان‌تبار واگذار کرده ‌است، دولت افغانستان را تحت فشار فزاینده قرار داده است تا به هر نحوی که ممکن است، با طالبان صلح کند. برای رسیدن به این هدف، کمترین مشورت با کابل صورت گرفته ‌است.

عمر داوودزی، فرستاده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور پاکستان، همین هفته در نشست «مشارکت جهانی برای صلح»، درباره تفاوت سیاست دولت ترامپ و بایدن در مواجهه با افغانستان گفت:‌ «تفاوت در این است که در دوره بایدن، اقدامات آمریکا احساساتی، عجولانه و بدون مشورت نیست. ترامپ نه با دولت مشورت درست کرد نه با ملت، نه با متحدان اروپایی و نه ناتو. یک‌طرفه تصمیم‌هایش را می‌گرفت و به همان راه ادامه می‌داد. پیش‌بینی شخصی من این است که کوشش‌ها، بیشتر و وسیع‌تر می‌شود. برخوردها برخلاف دولت ترامپ، عقلانی‌تر خواهد شد. نتیجه هم عقلانی‌تر خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند ۴۵ روز دیگر، به انتقال قدرت در آمریکا مانده است و آقای خلیلزاد به نمایندگی از ترامپ به مذاکرات برمی‌گردد، اما بعید است که او فردای روز تحلیف در واشینگتن، برکنار شود. به‌نظر می‌رسد خلیلزاد، برای پیشبرد مذاکرات دست‌کم در دوره انتقال، تا حد زیادی از حمایت فراجناحی برخوردار است. شاید بعد از انتقال قدرت، گزینه مناسبی برای جایگزینی او پیدا شود.

ادامه مذاکرات صلح در دوحه، به رغم اختلاف‌های فراوان در سه ماه گذشته و رسیدن به توافق درباره چارچوب مذاکرات، بسیاری را به موفقیت در روند صلح افغانستان امیدوار کرده ‌است.

هم طالبان و هم نمایندگان جمهوریت می‌دانند که جو بایدن هیچ میلی به حفظ هزاران سربازش در افغانستان ندارد. او نیز به نحوی می‌خواهد، طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا، به نقطه پایان برسد. 

به نظر می‌رسد دولت ترامپ، تا آخرین لحظه تلاش خواهد کرد تا بزرگ‎‌ترین مانع را از سر راه تحقق صلح بردارد.