عفو بین‌الملل: در ایران از «گیوتین» برای قطع انگشت دست استفاده می‌شود

اجرای چنین احکامی از منظر قوانین بین‌المللی جرم است

مطابق قوانین بین‌المللی، حکم قطع عضو مصداق شکنجه است - عکس از آنا

سازمان عفو بین‌الملل، روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که مقام‌های ایرانی دستگاهی مخصوص و شبیه گیوتین برای قطع انگشت به زندان ارومیه آورده‌اند و خطر «اجرای فوری» حکم قطع دست شش نفر متهم به دزدی در این زندان وجود دارد.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل، ضمن محکوم کردن این کار، چنین مجازات‌هایی را ظالمانه و بی‌رحمانه دانست.

در این گزارش آمده است که بر اساس گزارش‌هایی که به دست سازمان رسیده، احتمال قطع دست هادی رستمی، مهدی شرفیان، مهدی شاهی‌وند، کسری کرمی و دو برادر با نام‌های شهاب و مهرداد تیموری در زندان ارومیه وجود دارد.

همچنین تأکید شده که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ماشین شکنجه را برای مثله کردن اعضای بدن و شکنجه روحی متهمان به کار انداخته است.

عفو بین‌الملل دادگاه‌های برگزار شده برای افراد محکوم شده به قطع انگشت را ناعادلانه دانست و در ادامه خانم الطحاوی خواستار لغو اجرای این احکام شد. او اجرای چنین احکامی را مصداق «شکنجه» عنوان کرد و افزود این کار بر اساس قوانین بین‌المللی جرم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیاد عبدالرحمان برومند در گزارشی اعلام کرد طی دو دهه اخیر، در دادگاه‌های جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۶۴ نفر به مجازات قطع انگشتان محکوم شده‌اند که از این میان اجرای حکم قطع انگشتان دست‌کم ۱۲۹ نفر ثبت شده است.

پیش‌تر، ابراهیم رئیسی، در زمانی که سمت معاونت اول قوه قضائیه را برعهده داشت گفته بود: «قطع دست سارقان بر اساس حدود الهی بوده و این حدود الهی از افتخارات بزرگ ماست.»

مجازات قطع دست تا پیش از انقلاب سال ۵۷ در قوانین ایران وجود نداشت اما پس از انقلاب، فقها بر اساس آیه ۳۸ سوره مائده، برخی از سارقان را مستحق چنین حکمی دانستند. با این حال اجرای چنین احکامی به شدت احساسات عمومی را جریحه دار کرده است.