اسرائیل در مورد «حمله احتمالی ایران» به شهروندان خود هشدار داد

نماینده پارلمان اسرائیل: جهان بدون فخری‌زاده جای امن‌تری خواهد بود

تجمع بسیجیان در اعتراض به کشته شدن فخری‌زاده-ATTA KENARE / AFP

با گذشت یک هفته از کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی ایران، اسرائیل هشدار داد که شهروندان این کشور در خارج از اسرائیل می‌توانند هدف حمله‌های احتمالی از سوی جمهوی اسلامی باشند.

فخری‌زاده جمعه گذشته هفتم آذرماه در عملیاتی که هنوز نحوه انجام آن روشن نیست، در منطقه آبسرد دماوند کشته شد. در همان ساعات‌ اولیه، فرماندهان نظامی و بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی انگشت اتهام خود را به سوی اسرائیل نشان رفتند.

اسرائیل این اتهام‌ها را تهدید یا تکذیب نکرده اما نفتالی بنت، از اعضای پارلمان اسرائیل (کنست) روز گذشته در گفت‌و‌گو با بلومبرگ جهان بدون فخری‌زاده را «امن‌تر» توصیف کرده بود. به گفته او، فخری‌زاده یک «مشکل بزرگ هسته‌ای بود».

به گزارش رویترز، دفتر مقابله با تروریسم اسرائیل به شهروندان این کشور در گرجستان، ‌آذربایحان، ترکیه، امارات متحده عربی و بحرین هشدار داده که ممکن است «هدف حمله جمهوری اسلامی» باشند.

این بیانیه هشدار می‌دهد که ممکن است ماموران جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، شهروندان و منافع اسرائیل را هدف بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی در مورد افزایش هشدار امنیتی سفارتخانه‌های اسرائیل منتشر شده بود.

با این حال برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که تا پس از استقرار دولت جدید در آمریکا، احتمال اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران کمتر است. هرچند که این احتمال با توجه به در پیش بودن سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی منتفی نیست. فرمانده سابق نیروی قدس ۱۳ دی‌ماه گذشته در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد.

در همین حال الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به رویترز گفت که گمان می‌کند جمهوری اسلامی قبل از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جو بایدن دست به اقدامی بزند و به این ترتیب چشم‌انداز احتمالی لغو تحریم‌ها را مخدوش کند.

قبل از کشته شدن فخری‌زاده نیز گزارش‌هایی در مورد آماده‌باش ارتش اسرائیل منتشر شده بود. 

بیشتر از جهان