تلاش چین برای نفوذ در دولت بایدن

«چینی‌ها روی اشخاصی تمرکز می‌کنند که به اعضاء تازه اعلام شده کابینه بایدن نزدیک هستند»

بایدن و ترامپ در قضیه نفوذ چینی‌ها به همدیگر اتهاماتی وارد کردند- Mark Makela/Getty Images/AFP

مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند چین برای نفوذ به دولت آینده جو بایدن به طور جدی دست به کار شده است. 

ویلیام ایوانیا، که ریاست اداره ضد اطلاعات سازمان ملی اطلاعات را به عهده دارد، گفت: «شاهد فعالیت‌هایی هستیم که از قبل برنامه‌ریزی شده بود و ما پیش‌بینی کرده بودیم که چین حالا جهت اقدامات نفوذی خود را به سوی دولت جدید تغییر می‌دهد.» 

ایوانیا گفت چینی‌ها روی اشخاصی تمرکز می‌کنند که با اعضاء تازه اعلام شده کابینه بایدن نزدیکی دارند و آن را یک برنامه نفوذ خارجی «دوپینگ شده» توصیف کرد. 

وی روز چهارشنبه در یک جلسه مجازی در اندیشکده مؤسسه آزپن گفت: «و وقتی این را می‌گویم، این نفوذ خارجی خبیث، این نفوذ سیاسی اضافی، یا دوپینگ شده که داریم می‌بینیم در سراسر کشور اعمال می‌شود، نه تنها روی خود افراد کابینه جدید، بلکه روی اطرافیان آن‌ها صورت می‌گیرد.» 

این مقام رسمی گفت اداره‌اش موظف است که مطمئن شود کابینه جدید «از این نفوذ آگاه است، می‌داند چه شکلی است، چه مزه‌ای است و وقتی ظاهر می‌شود چه قیافه‌ای دارد.» 

مسؤول ضد اطلاعات همچنین گفت چین تلاش کرد در انتخابات اخیر آمریکا و حتی اقدامات کشور در ساخت واکسن کرونا نیز دخالت کند. 

روابط چین و آمریکا با حملات پیوسته ترامپ در بسیاری از مسائل از جمله تجارت، امنیت منطقه آسیا اقیانوسیه و خودمختاری هنگ‌کنگ و حتی مقصر دانستن چین در شیوع ویروس کرونا،  طی چهار سال اخیر رو به خرابی رفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن و ترامپ هم در قضیه نفوذ چینی‌ها به همدیگر اتهاماتی وارد کردند. در حالی که ترامپ در موضوع روابط تجاری فرزند بایدن، هانتر، با چین او را مورد حمله قرار داد. رئیس جمهور منتخب هم از این حقیقت پرده برداشت که شرکت تجاری ترامپ در چین یک حساب بانکی دارد. 

در عین حال، در همان جلسه روز چهارشنبه اندیشکده مزبور، یک مقام رسمی وزارت دادگستری گفت اداره اف‌بی‌آی در چند ماه اخیر صدها دانشمند چینی را شناسایی کرده است که با ارتش چین رابطه نزدیکی دارند. 

جان دمرز، رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری گفت تحقیقات زمانی آغاز شد که مقامات آمریکایی صدها دانشمند چینی را بازداشت کردند که رابطه خود را با ارتش چین مخفی نگه داشته بودند. 

آقای دمرز گفت: «این پنج یا شش دستگیری فقط نوک بیرون زده کوه یخ است و صادقانه بگویم اندازه این کوه یخ چیزی است که نه من و فکر نکنم هیچ کس دیگری از بزرگی آن خبر داشته باشد… بیش از هزار دانشمند چینی وابسته به ارتش آزادی خلق چین کشور را ترک کردند.» 

دمرز با اشاره به این که فقط چینی‌ها «منابع و توانایی و اراده» مدیریت چنین جاسوسی اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای را دارند،  گفت این علاوه بر حدود هزار دانشجو و محقق چینی است که ویزای آن‌ها در ماه سپتامبر باطل شد. 

در ماه ژوییه، وزارت خارجه آمریکا کنسولگری چین در هیوستون را تعطیل و پکن را به سرقت اموال معنوی متهم کرد. چین هم در مقابل آمریکا را به تبعیض نژادی متهم کرد.

© The Independent