ردیف بودجه ۸.۵ میلیاردی س‍پاه برای بنیاد قاسم سلیمانی

بودجه این بنیاد زیر مجموعه «اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی» است

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی - فارس

روز گذشته دولت ایران لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به مجلس شورای اسلامی فرستاد  و بر اساس پیشنهاد دولت، «بنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی» در سال آینده بودجه‌ای معادل ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرائی دریافت خواهد کرد.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس بامداد روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد به وسیله پهپادهای آمریکایی ترور شد.

در توضیح این ردیف گفته نشده است که آیا «بنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی» همان «بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی» است و یا این نهاد جدیدی است.  

پس از ترور این فرمانده ارشد سپاه پاسداران و تمجید ویژه رهبر جمهوری اسلامی از او بنیادی با عنوان «حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی» شکل گرفت که مدیریت آن با زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی است.

بنیاد حفظ و نشر در ۱۱ ماه گذشته بیشتر بر تولید کلیپ‌های تصویری و انتشار عکس و فیلم از قاسم سلیمانی با تیتر «مکتب حاج قاسم» متمرکز بوده است.

«مکتب سلیمانی»، عنوانی بود که علی خامنه‌ای در سخنرانی روز ۲۷ دی‌ماه سال گذشته در مصلای تهران و در توصیف نحوه برخورد جمهوری اسلامی با میراث قاسم سلیمانی مطرح کرد.

دو وبسایت و چندین اکانت در شبکه‌های اجتماعی زیرمجموعه این بنیاد هستند. یک وبسایت تنها وصیت‌نامه سلیمانی را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر کرده است. وبسایت دیگر هم تعدادی پوستر و کلیپ را به عنوان تولیداتش عرضه و امور مربوط به تبلیغات محیطی را هماهنگ می‌کند.

حال در لایحه بودجه سال آینده و در ردیف ۱۱۱۳۹۸ مبلغ ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای هزینه‌های بنیاد فرهنگی قاسم سلیمانی درنظر گرفته شده است که مشابهت زیادی با نام بنیادی دارد که مدیریت آن با زینب سلیمانی است.

نکته جالب توجه اینکه این بنیاد به صورت رسمی در ردیف دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و بودجه آن در مجموعه بودجه‌های سپاه پاسداران لحاظ شده است. ردیف بودجه‌‌های ۱۱۱۳۰۰ تا ۱۱۱۳۹۹ به سپاه پاسداران و بخش‌های مختلف زیرمجموعه آن تعلق دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز اطلاعات کاملی از این بنیاد و نحوه اداره آن در دست نیست.

یک ماه پیش حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم به تاسیس این بنیاد اشاره کرده و گفته بود که «کار بنیاد شهید سلیمانی با حمایت‌های مردمی از چندی پیش آغاز شد.»

او در توضیح شرح وظایف این بنیاد گفت که قرار است «مکتب شهید سلیمانی را ترویج و در سطح بین‌المللی و ملی نسبت به آثار و اندیشه ایشان روشنگری کند.»

در توضیحات امیرعبداللهیان آمده است که این بنیاد «تحت حمایت خانواده شهید سلیمانی» است و زینب سلیمانی اداره آن را به عهده دارد.