با وجود تمدید مرخصی درمانی، نسرین ستوده باید به زندان برگردد

عمده فعالیت‌های خانم ستوده مخالفت با مجازات اعدام و دفاع از حقوق زنان و کودکان در معرض اعدام در ایران بوده است

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر زندانی- ARASH ASHOURINIA / AFP

با وجود آن که پزشکی قانونی ایران مرخصی نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر زندانی را به مدت دو هفته دیگر تمدید کرده است، مسئولان به او گفته‌اند که باید دوباره به زندان باز گردد.

رضا خندان همسر او روز چهارشنبه در توییتی نوشت، «با وجود این که پزشکی قانونی مرخصی نسرین را دو هفته دیگر تمدید کرده بود؛ امروز اعلام کردند او باید به زندان (قرچک) برگردد.»

محمد مقیمی وکیل او نیز همزمان در پیامی در توییتر نوشت، «موکلم نسرین ستوده که به مرخصی درمانی آمده بود، در حالی که درمان بیماری قلبیش ناتمام ماند و بنابر نظر پزشکی قانونی، دوران نقاهت ابتلای وی به کرونا نیز پایان نیافته و احتمال ناقل بودنش وجود دارد، با اصرار بدون دلیل و خلاف قانون مقامات قضایی و امنیتی دقایقی پیش به زندان بازگشت.»

نسرین ستوده در مجموع به ۳۸ سال زندان محکوم شده است، اما پس از سپری کردن دوازده سال از حکم خود، به صورت «مشروط» آزاد خواهد شد. او از خرداد ۱۳۹۷ تا کنون زندانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری قوه قضاییه ایران، میزان، هفدهم آبان اعلام کرد که با موافقت دادیار ناظر بر زندان زنان استان تهران، نسرین ستوده به مرخصی رفته است. خبری که رضا خندان آن را تایید کرد.

پیش از موافقت با مرخصی خانم ستوده، وی که به مدت ۴۴ روز دست به اعتصاب غذا زده بود، به دلیل ضعف جسمانی شدید و مشکل قلبی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد.

عمده فعالیت‌های این دانش آموخته حقوق دانشگاه شهید بهشتی، پذیرش وکالت فعالان حقوق‌بشر، مخالفت با مجازات اعدام و دفاع از حقوق زنان و کودکان در معرض اعدام در ایران بوده است.