صدور اولین مجوز فروش گوشت مرغ پرورش‌یافته در آزمایشگاه

تقاضا برای گوشت‌های پرورشی در آزمایشگاه به عنوان جایگزینی برای گوشت‌های معمولی در چند سال گذشته افزایش یافته است

سنگاپور به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه انقلاب در صنعت کشاورزی ظهور کرده است- Catherine LAI / AFP

برای اولین بار در جهان، در سنگاپور مجوز فروش گوشت مرغ تولیدشده در آزمایشگاه، از سوی دولت این کشور صادر شده است. 

در اتفاقی که به نظر می‌رسد آغاز آینده‌ای باشد که در آن انواع گوشت را بتوان بدون کشتار حیوانات تولید کرد، «لقمه گوشت مرغ» (chicken bites) محصول تولید شده کارآغاز (استارتاپ) غذایی مستقر در کالیفرنیا به نام «ایت جاست» (Eat Just) مجوز قانونی را از اداره نظارت بر مواد غذایی در سنگاپور دریافت کرده است. 

این محصول که از سلول‌های حیوانی تولید می‌شود، قرار است با نام تجاری «گود میت» (Good Meat) در سنگاپور عرضه شود. در حال حاضر مشخص نیست که دقیقاً چه زمانی برای اولین بار این محصول در رستوران به مصرف‌کنندگان ارائه خواهد شد. 

مدیرعامل این شرکت، جاش تتریک، به خبرنگاران گفت که ممکن است قیمت این گوشت در ابتدا به اندازه قیمت گوشت مرغ ممتاز باشد، اما انتظار می‌رود با افزایش حجم تولید قیمت‌ها کاهش یابد. 

وی گفت این شرکت همچنین در حال مذاکره با نهادهای نظارتی در ایالات متحده [برای اخذ مجوز] است، اما سنگاپور از این نظر از ایالات متحده جلوتر بوده است. 

«من تصور می‌کنم آن چه اتفاق خواهد افتاد این است که ایالات متحده، اروپای غربی و سایر کشورها به پیروی از سنگاپور مجوزهای مربوطه را صادر خواهند کرد. تصور من این است که این کشورها از چارچوب نظارتی که سنگاپور برای فعالیت بی‌خطر این صنعت فراهم کرده است، الگوبرداری خواهند نمود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنگاپور به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه انقلاب در صنعت کشاورزی ظهور کرده است. در حال حاضر، شرکت شیوک میتس، یک کارآغاز مستقر در سنگاپور، با تلاش برای تولید گوشت میگوی آزمایشگاهی، قصد دارد اولین شرکتی باشد که این محصول را روانه بازار می‌کند. هنری سوسانتو از شرکت «موند نیسین کورپ» (Monde Nissin Corp) در فیلیپین که صاحب کرون (Quorn) نیز هست، پشتیبان این کارآغاز است. 

با هدف تقویت تولید داخلی مواد غذایی از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد تا سال ۲۰۳۰، سنگاپور امیدوار است که برای تامین غذای جمعیت ۵.۶ میلیون نفری خود، وابستگی را به واردات کاهش دهد. 

تقاضا برای گوشت‌های پرورشی در آزمایشگاه به عنوان جایگزینی برای گوشت‌های معمولی در چند سال گذشته افزایش یافته است. علت این افزایش تقاضا افزایش نگرانی در مورد سلامتی، رفاه حیوانات و تأثیر صنعت گوشت بر محیط زیست است. 

به گزارش موسسه «گود فود» (Good Food)، همینک حداقل ۵۵ کارآغاز در سطح جهانی در زمینه تولید آزمایشگاهی گوشت ماهی، گوشت گاو و  گوشت مرغ فعالیت دارند. 

گزارش سال ۲۰۱۹ شرکت مشاوره بارکلی پیش‌بینی می‌کند که ارزش بازار جهانی برای گوشت آزمایشگاهی که در حال حاضر ۱۴ میلیارد دلار یا حدود یک درصد از ارزش ۱.۴ تریلیون دلاری صنعت گوشت است، تا سال ۲۰۲۹ ده برابر خواهد شد. 

از جمله آثار شیوع ویروس کرونا آشکار شدن بخشی از نقاط ضعف صنعت تولید گوشت است. چندین کارخانه فرآوری گوشت در ایالات متحده و اروپا با شیوع گسترده کرونا تبدیل به مرکز شیوع این ویروس شدند و این امر زنجیره تولید و توزیع گوشت را دچار اختلال نمود. 

© The Independent

بیشتر از زندگی