درگذشت مصباح یزدی، نظریه پرداز حکومت اسلامی

مصباح یزدی حامی تندروترین برداشت از فقه شیعه در ایران بود

محمدتقی مصباح یزدی و علی خامنه‌ای - عکس از رجانیوز

محمدتقی مصباح یزدی، روحانی تندروی شیعه، در هشتاد و شش سالگی گذشت. 

او با آن که سمتی دولتی جز عضویت در مجلس خبرگان نداشت، از حامیان پرنفوذ جریان تندروی حکومتی در ایران خوانده می‌شد. آقای مصباح در آغاز پشتیبان اصلی محمود احمدی‌نژاد بود، ولی پس از اختلاف احمدی نژاد با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، از آقای احمدی‌نژاد فاصله گرفت.

مصباح یزدی مدتی نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری بود. همچنین عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان حوزهٔ علمیهٔ قم بود.  برخی او را از مروجان خشونت برای حذف مخالفان جمهوری اسلامی می‌دانستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصباح یزدی نظریه‌پرداز حکومت اسلامی بود و اعتقاد داشت که احکام شرع اسلام بدون در نظر گرفتن تغییرات تاریخی و شرایط زمانه باید بی چون و چرا اجرا شود.

نظری که مصباح یزدی ترویج می کرد در مجامع خصوصی تر و در جلسه های آموزش طلاب تئوریزه می شد. بنا بر این دیدگاه، اصل مشروعیت حکومت و حاکمانش از جانب خداوند است و رای مردم تنها در حکم  تایید «مشروعیت الهی» است، و جمهوریت در نظام کنونی ایران فرع بر مشروعیت الهی است. یعنی رهبر را خدا تعیین می کنند و مردم با «انتخاب» خبرگان، رای خدا را تایید می کنند.

مصباح یزدی از منتقدان سرسخت اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی،  حسن روحانی و اصلاح‌طلبان در ایران بود. اکبر هاشمی رفسنجانی بارها از مصباح یزدی به دلیل موضع نگرفتن در ماه‌های منتهی به انقلاب سال ۱۳۵۷ انتقاد کرده بود.

مصباح، که پس از انتشار کارتونی از نیک آهنگ کوثر به «تمساح» هم معروف شد،  پدر معنوی جبهه پایداری، یکی از تندروترین جناح های اصولگرای جمهوری اسلامی به شمار می آمد.

 در زمان دولت اول حسن روحانی، مصباح یزدی  از برنامه انفرادی خودش و اعضای جبهه پایداری برای در دست‌گرفتن اکثریت اعضای دوره دهم مجلس شورای اسلامی صحبت کرد.

او در جلساتی  با نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی که عضو جبهه پایداری بودند، از سعید جلیلی و باقری لنکرانی به عنوان «بهترین گزینه‌ها برای در دست گرفتن ریاست دوره نهم مجلس شورای اسلامی» سخن گفته‌بود.

در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴مجلس خبرگان، مصباح که از دور دوم برقراری این مجلس نمایندگی استان تهران در آن را برعهده داشت نتوانست رای کافی به دست آوردُ‌ نوزدهم شد و حذف شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، شکست او در انتخابات و  حضور نداشتنش  در مجلس خبرگان را «خسارت» توصیف کرد.