زایمان به سبک نوه ملکه در شهر زیر خط فقر

هتل-بیمارستان‌های تهران در خدمت زوج‌هایی که می‌خواهند تاریخ تولد نوزادشان «رُند» باشد

امسال حتی کرونا هم نتوانست خللی در تلاش عد‌های  در ایران برای نشان دادن اهمیت برخی حاشیه‌‌های زندگی بر متن ایجاد کند.

طی روزهای اخیر، تولد‌های لوکس و ‌رُند، برای روز‌های متوالی تیترروزنامه‌ها رسانه‌ها داخلی درایران بود. نه این که این تلاش برای تولد نوزاد در یک روز خاص یا ازدواج و مراسم عقد برای تاریخ خاص قبلا در الویت این گروه نبوده باشد، بلکه  امسال به دلیل شیوع کرونا و بحران‌ها اقتصادی در کشور این علاقه به «‌رُند بودن» به گونه ای متفاوت به چشم آمد. همهای همه ماجرا نبود. برخی زندگی لوکس خود را نیز به این شرایط اضافه کردند. آن هم زایمان در هتل-بیمارستان‌ها . عارضه جدید زندگی قشری از مردم در ایران که کم کم ‌می‌توان به آنها لقب «یک درصدی‌ها» را داد. خانواده‌‌های با تمکن مالی زیاد و درخواست‌های لوکس در جامعه ای که با بحران‌ها اقتصادی اکثریت مردم در آن زیرخط فقر زندگی ‌می‌کنند.

داستان تولد ‌رُند چه بود؟

از ابتدای هفته گذشته بحث تولد‌های ‌رُند در تاریخ ۹/۹/۹۹ به جنجالی خبری و رسانه ای تبدیل شد که پای وزارت بهداشت و قوه قضاییه را وسط کشید. با ازدحام در فهرست اتاق‌ها عمل بیمارستان‌ها برای زایمان‌ها مناسبتی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد سزارین در تاریخ رند، پیگرد قانونی دارد. این وزارتخانه هشدار داد «تاریخ ۹/۹/۹۹ را تبدیل به بدترین تاریخ زندگی تان نکنید.»

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت نیز چند روز پیش از رسیدن به تاریخ موعود اعلام کرد درصورت بروز عارضه بر اثر سزاین انتخابی و مناسبتی، با متخلفان برخورد قضایی می‌شود. 

همزمان معاون درمان وزارت بهداشت نیز در روز‌های گذشته در ابلاغی‌های  به معاونان درمان دانشگاه‌ها علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به افزایش انجام تولد‌های تقویمی و  ‌رُند به روش سزارین در چند سال گذشته انتقاد کرد و این موضوع را خلاف سیاست‌‌های بهداشتی این وزارتخانه خواند.

با شیوع گسترده کرونا در ایران و تلاش برای برقراری محدودیت‌ها و عدم تمرکز بیماران و همراهان آنها، عده زیادی برای مناسبتی بودن تاریخ تولد نوزاد خود خطر جدی را متوجه خود و نوزاد ‌می‌کردند.

از سوی دیگر تجربه سزارین‌ها مناسبتی در سال‌‌های گذشته نیز نشان ‌می‌داد که برخی از مادران در تلاش برای تولد نوزاد خود رد تاریخ خاص درخواست تولد زودهنگام دا‌رُند که این موضوع منجر به ایجاد عوارض برای جنین، نوزاد و حتی مادر در پی دارد.  اما در زمان شیوع کرونا معضل چند برابر می‌شود: این گفته وزارت بهداشت ایران است که امسال با شیوع کرونا اعلام کرد :« چون تعدادی از مادران بدون علامت هستند و به دلیل مداخله‌‌های غیر ضروری و جراحی‌‌های بی موردی که امکان دارد انجام شود، کووید ۱۹ در این افراد می‌تواند شعله‌ور شود و جان مادر را به خطر بیاندازد و در عین حال باعث آسیب‌‌های جنینی و نوزادی شود.»

هتل-بیمارستان‌های از ما بهتران

همزمان با رسیدن روز موعود تولد‌های لوکس و تاریخ‌ها ‌رُند در ایران، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که اتاق‌ها آراسته با تور و روبان و بادکنک و کیک به رنگ‌های آبی یا صورتی را نشان ‌می‌داد که هزینه یک شب اقامت در آنها برای انجام زایمان سزارین چندین برابر درآمد یک کارگر یا کارمند معمولی در ایران بود.

در این ویدئو نشان داده ‌می‌شد که طراحی اتاق زایمان مادر و نوزاد از پانصد هزار تومان آغاز ‌می‌شود.  اتاق دیگری که عنوان اتاق تشریفاتی را به همراه داشت تنها  یک میلیون و ششصد هزارتومان هزینه تزئین را به خود اختصاص داده بود که شامل توربالای سر مادر و روتختی و بادکنک آرایی و کیک و کیک فنجانی (کاپ کیک) بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ویدئو که به نظر ‌می‌رسد توسط یکی از کارکنان یا دست اندرکاران بخش تشریفات بیمارستانی در تهران به نام «هتل بیمارستان گاندی» تهیه و پخش شده بود نشانه ای از فاصله طبقاتی مرد‌می‌داشت که خط فقر در شهر آنها به ده میلیون تومان رسیده است: تهران.

با گردشی در صفحه اینستاگرام این بیمارستان و مرور پیام‌های مراجعان آن هزینه‌ها بالای جراحی زایمان مربوط به چند ماه پیش نشان ‌می‌دهد که این هتل‌-بیمارستان تنها قشر خاصی را پوشش ‌می‌دهد.

یک مراجع در بخش پیام‌ها در مورد هزینه‌ها پرداختی نوشته است:« دکتر زنان ۷ میلیون، کمک جراح۲میلیون، اتاق عمل ۲میلیون، تخت نوزاد شبی ۱میلیون، تخت بیمار که در اتاق معمولی بوده شبی دو میلیون و دویست، بابت هر شب همراه۴۰۰هزار، هزینه داروخانه ۸۰۰هزار، دکتر بیهوشی۲میلیون، کمک دکتر بیهوشی ۱۵۰۰، بابت دکتری که هر روز امده ویزیت کرده، یعنی دکتری که وظیفه‌اش بود هر روز بیاد به بیمارش سر بزنه هر ویزیت۴۰۰هزار، خیلی خنده داره، اینا که گفتم نصف فاکتوری بود که واستون نوشتم بازم هست.»

در توضیح بیشتر مراجعان بیشتری از تجربیات خود نوشته اند که مبلغ هر زایمان حدود بیست میلیون تومان هزینه بر‌می‌دارد.

بیست  میلیون تومان هزینه زایمان لوکس در یک بیمارستان در تهران برای عده‌ای، هزینه‌ای جزئی و عادی از زندگی است، آن هم در کشوری  که نرخ بالای تورم در سال‌‌های اخیر منجر به رشد قابل توجه خط فقر شده است.

در سال‌های اخیر زندگی لوکس در ایران در میان طبقه خاصی رواج پیدا کرده است، عروسی‌ها سیندرلایی، مراسم خاکسپاری و گورستان‌های لوکس و حالا اتاق‌های زایمان لوکس سیندرلایی در هتل - بیمارستان‌هایی که آماری از آنها در دست نیست. به نظر ‌می‌رسد ارزش‌ها زندگی در جامعه ایرانی و بین طبقه خاصی از مردم تغییر کرده است. ارزش دیده شدن و خاص بودن ظاهری جای خود را به ارزش‌ها عمیق انسانی داده است در روزگاری که در شهر‌های نزدیک ما دانش آموزان به دلیل فقر خانواده‌ها و ناتوانی در درس خواندن خودکشی ‌می‌کنند.

بیشتر از زندگی