رد وزیر پیشنهادی زن و تقابل زنان با مجلس

با توجه به آرای بالای وزرای امنیتی و ناامنی فزاینده در کشور، تصمیم‌گیری درباره وزیر زن با نگاه سنت‌گرایانه به جایگاه زن انجام شده است

حسینه صافی، سرپرست وزارت امور زنان -ارگ

در افغانستان از میان چهار وزیر پیشنهادی زن تنها یک نفر توانسته رای بیاورد، یکی رد صلاحیت شد و دو نفر دیگر منتظر رای مجلس مانده‌اند.

معصومه خاوری در رای‌گیری اخیر مجلس وزیر مخابرات و فناوری معلوماتی شد، حسینه صافی برای وزارت زنان رای نیاورد، رنگینه حمیدی و کریمه حامد فاریابی هم برای وزارت آموزش و پرورش و اقتصاد کشور برنامه‌‌های خود را اعلام کردند و منتظر رای‌ نمایندگانند.  

اما شبکه زنان افغان و ائتلاف زنان برای صلح «صدای ما، برای آینده ما» عدم رأی اعتماد به حسینه صافی، وزیر پیشنهادی برای وزارت امور زنان را تقبیح کرده‌اند.

تاکنون از میان ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت به مجلس نمایندگان فقط خانم صافی و طاهر زهیر نتوانستند رای اعتماد مجلس را به دست بیاورند.

حسینه صافی برای وزارت امور زنان و طاهر زهیر برای وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور نامزد بودند.

شبکه زنان افغان که بزرگ‌ترین شبکه دادخواهی حقوق زنان در این کشور است، با انتشار بیانیه‌ای امروز سه‌شنبه گفت عدم رای اعتماد به خانم صافی از موارد «آشکار مخالفت با تعهد، تخصص و شایسته‌سالاری» در کشور است.

آن‌ها خواستار رای‌گیری مجدد و رای علنی مجلس به خانم صافی شده‌اند.

فعالان حقوق زنان در افغانستان در دفاع از خانم صافی گفتند: «زنان دیگر اجازه نخواهند داد که قربانی بازی‌های سیاسی و منفعت‌‌‌جویی‌های فردی و گروهی شده و نهاد‌های مسؤول را در برابر ملت بابت اعمالشان پاسخگو قرار خواهند داد.»

وزارت زنان معتبرترین نهاد دولت در زمینه هماهنگی تلاش‌ها برای تامین و رشد زنان در کشور است. اما در این کشور این وزارت در مقایسه با وزارت‌‌خانه‌های امنیتی و مالی از جایگاه بهتری برخوردار نیست.

بسیاری در کابل می‌پرسند چه باعث شده‌است که وزرای امنیتی و مالی که نتوانسته‌اند امنیت را تامین و یا فساد را ریشه‌‌کن کنند، با آرای بالا می‌توانند از غربال مجلس عبور کنند اما وزارت امور زنان و به ویژه خانم صافی که سال‌ها عمرش را در راستای تامین حقوق زنان سپری کرده است، رد صلاحیت می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که مجلس افغانستان به وزرای پیشنهادی زن رای اعتماد نمی‌دهد. پیش‌تر نیز مجلس به نرگس نهان، وزیر پیشنهادی معادن و انیسه رسولی، برای شورای عالی قضای کشور رای اعتماد نداده بود.

به نظر می‌رسد با توجه به آرای بالای وزرای امنیتی و ناامنی فزاینده در کشور، تصمیم‌گیری درباره وزیر زن با نگاه سنت‌گرایانه به جایگاه زن انجام شده است.

با وجود تحولات دموکراتیک دو دهه گذشته، سنت همچنان گریبان‌گیر مردم افغانستان است و این خطر وجود دارد که دو وزیر دیگر پیشنهادی زن برای وزارت‌خانه‌های معارف و اقتصاد نیز از جانب مجلس رد شوند.

حسنیه صافی کیست؟  

حسینه صافی با اخذ ۱۱۴رای تایید، ۹۴رای مردود، ۴ رای باطله و ۲۱ رای سفید نتوانست به عنوان وزیر امور زنان رای تایید بگیرد.

او متولد ۱۳۵۳ در استان شرقی لغمان است. خانم صافی در رشته علوم سیاسی از دانشگاه خصوصی طلوع آفتاب مدرک کارشناسی گرفته است و به زبان‌های فارسی، پشتو، اردو و انگلیسی صحبت می‌کند.

خانم صافی بیشتر از بیست سال تجربه کار در زمینه توسعه و حقوق زنان دارد و از حامیان بزرگ آموزش و پرورش قلمداد می‌شود؛ منابع رسمی دولت می‌گویند خانم صافی معتقد است که کیفیت آموزش و پرورش راه حل‌های کلیدی نسبت به توسعه پایدار یک ملت است.

مجلس افغانستان روند تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت را با حسن نیت شروع کرد و در دور اول به تمام ۱۰ وزیر پیشنهادی رای داد. اما چندی نگذشت که اتهامات فساد مقام‌های دولت به نمایندگان مجلس شورای ملی آنان را برآشفته کرد و رای‌گیری برای مدتی به تعویق افتاد. اتهام‌ها بر این مبنی بود که نمایندگان مجلس با دریافت رشوه از مصونیت قضایی خود استفاده می‌کنند و در ۲۰ سال گذشته هیچ نماینده مجلس دادگاهی نشده‌است.

پس از چانه‌زنی‌های فراوان نمایندگان روند رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت را از سرگرفتند اما حالا دیده می‌شود که این روند به آسانی طی نخواهد شد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه