گذرنامه ایمنی کرونا؛ عامل تبعیض یا آزادی‌های فردی؟

نرم‌افزارهای دولتی در تلفن‌های همراه، برای ضبط نتیجه آزمایش‌ کووید-۱۹

بارونس دیدو هاردینگ، مسئول طرح ردیابی ویروس کرونا - Pippa FOWLES / 10 Downing Street / AFP

بارونس دیدو هاردینگ، مسئول برنامه آزمایش و ردیابی ویروس کرونا در بریتانیا، گفته است می‌توان از نرم‌افزارهای دولتی آزمایش و ردیابی در تلفن‌های همراه، برای ضبط نتیجه آزمایش‌ کووید-۱۹ استفاده کرد. این نرم‌افزار می‌تواند تعیین کند که آیا فرد، واکسن کرونا زده است یا نه.

بارونس هاردینگ، با اشاره به احتمال فزاینده استفاده از گواهینامه‌های دیجیتال (برای واکسن) اظهار امیدواری کرد که بتواند یک «بایگانی واحد» برای واکسن‌ها و آزمایش‌های خانگی ویروس کرونا ایجاد کند.

هوادارانِ به اصطلاح ‌گذرنامه ایمنی، می‌گویند با این روش می‌توان محدودیت‌های اجتماعی شدید را برداشت و به مردم امکان داد از آزادی‌های بیشتری، از جمله رفع محدودیت‌های قرنطینه پس از سفرهای بین‌المللی بهره‌مند شوند.

در اظهارهایی در یک گردهمایی به میزبانی ژورنال خدمات بهداشتی (بریتانیا)  که در نشریه تایمز به چاپ رسیده، بارونس هاردینگ گفت: «ما با تیم تولیدکننده واکسن از نزدیک همکاری داریم. هدف ما حصول اطمینان‌خاطر از آن است که بتوانیم ابزاری ایجاد کنیم که به مردم امکان بدهد، بتوانند خود را در خانه، برای تشخیص احتمال ابتلا به کرونا آزمایش کرده و نتیجه آن را ضبط کنند تا ما نیز بتوانیم یک شاخص اطلاعاتی منسجم به‌وجود بیاوریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین اظهار امیدواری کرد که «در آینده بتوانیم یک بایگانی واحد از نتایج آزمایش‌های (مربوط به کرونا) مردم داشته باشیم و بدانیم آیا آنها واکسینه شده‌اند یا نه.»

دولت بریتانیا در اوایل سال جاری، با انتصاب بارونس هاردینگ به این سمت، گفت او مسئول نرم‌افزارِ جدید کووید-۱۹، آزمایش و ردیابی کرونا و «همچنین گواهینامه مصونیت در مقابل کرونا» خواهد بود.

در تمام طول همه‌گیری، وزرای دولت، تلویحا به نوعی ‌گذرنامه ایمنی اشاره کرده‌اند که می‌تواند به مردم آزادی‌های بیشتری بدهد. مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، در اوایل سال جاری گفت این ‌گذرنامه می‌تواند به مردم امکان دهد «به زندگی عادی» بازگردند.

بوریس جانسون، اما، هنوز هیچگونه پیشنهادی برای این برنامه نداده است هرچند به گزارش نشریه ساندی تلگراف وزارت راه و ترابری بریتانیا، طرحی موسوم به «مُهر واکسن» را در دست بررسی دارد. بر اساس این طرح، از تابستان آینده، به کسانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌ا‌ند اجازه داده خواهد شد، به آزادی سفر کنند.

اما نهاد موسوم به «پرایوِسی اینترنشنال»، در تابستانی که گذشت هشدار داد که ‌گذرنامه ایمنی با خطرات «بسیاری» همراه است زیرا می‌تواند «عاملی برای تبعیض و استثنا (علیه شهروند) شود؛ به‌ویژه اگر نظارت بر آن، برعهده کارفرما یا پلیس قرار گیرد.»

اظهارات بارونس هاردینگ به دنبال اظهار امیدواری‌های دولت بریتانیا، در مورد یک واکسن موفقیت آمیز در هفته‌های اخیر عنوان شده است. گزارش‌هایی در بریتانیا حاکی از آن است که واکسن تولیدی فایزر بیونتک، ظرف چند روز آینده مجوز استفاده خواهد گرفت.

اداره نظارت بر داروی بریتانیا که آژانسی مستقل بر نظارت تولیدات دارویی و بهداشتی است، همچنین در حال بررسی میزان ایمنی دومین واکسن کرونا است که از سوی دانشگاه آکسفورد و شرکت استرازنکا تولید شده است.

در آخر هفته‌ای که گذشت نیز، دفترنخست وزیری بریتانیا اعلام کرد که بوریس جانسون، «ندیم زهاوی» عضو حزب محافظه کار را به عنوان «مدیرکل امور واکسن کرونا» منصوب کرده است. این به معنای آن است که این نماینده پارلمان بر روند بسیار استراتژیک توزیع واکسن در سراسر کشور نظارت خواهد کرد. 

ایندیپندنت، واکنش وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی را در این مورد جویا شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان