نماینده ایران خطاب به آژانس: «ترور» فخری‌زاده را قویا محکوم کنید

رافائل گروسی تاکید کرده بود که مخالفت با حضور بازرسان، سودی برای ایران ندارد

کاظم غریب‌آبادی-JOE KLAMAR / AFP

در حالی که مقامات تهران همواره از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند به عنوان نهادی بی‌طرف از سیاسی‌کاری بپرهیزد، نماینده جمهوری اسلامی در این آژانس خواستار اعلام موضع شفاف آن در مورد کشته شدن محسن فخری‌زاده شد. این در حالی است که بحث جلوگیری از انجام بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی در مجلس شورای اسلامی مطرح است.

فخری‌زاده که در فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی ایران نقش محوری داشتو در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود، عصر جمعه هفتم آذرماه در منطقه آبسرد دماوند در جریان عملیاتی که هنوز جزئیات آن مبهم است، کشته شد.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرماندهان نظامی در واکنش به کشته شدن فخری‌زده مدعی شدند که آژانس از طریق بازرسی‌ها در برنامه‌های هسته‌ای ایران نفوذ کرده و دستیابی به اطلاعات فخری‌زاده نیز از همین طریق ممکن شده است. به گفته آنها ایران باید از پروتکل الحاقی خارج شده و مجوز بازرسی‌ها را لغو کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این تهدید‌ها خواستار همکاری ایران شد و گفت توقف بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای برای تهران منفعتی نخواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس در واکنش به این اظهارات گروسی در توییتر نوشت: «در وهله اول انتظار می‌رود آژانس به طور شفاف موضع خود را در مورد ترور فخری‌زاده اعلام و قویا آن را محکوم کند.»

به گفته غریب‌آبادی، آژانس در برابر کشوری که «پذیرای بیشترین بازرسی‌ها است و دانشمندانش ترور می‌شوند، مسئولیت اساسی دارد.»

انتظار می‌رود دور بعدی گفت‌و‌گوهای کمیسیون مشترک برجام که پس از فعال شدن مکانسیم حل اختلاف بین ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام به جریان افتاده، ۲۶ آذرماه در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که گروسی در تازه‌ترین گزارش خود نسبت به نقض تعهدات ایران در برجام، افزایش ۱۲برابری ذخایر اورانیوم غنی‌شده، تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل دوم و پاسخ‌های ناکافی درباره دو سایت مشکوک در اطراف تهران و اصفهان ابراز نگرانی کرده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز که همچنان عضو برجام هستند در نشستی اضطراری در این زمینه، نسبت به این اقدامات تهران ابراز نگرانی‌کرده‌اند.

در صورتی که تهران تهدید‌ها در مورد جلوگیری از انجام بازرسی‌های آژانس را عملی کند، در نشست‌های کمیسیون برجام که هدف آن حل اختلافات است، با مشکلات تازه‌ای مواجه خواهد شد.