«امکان حمله نظامی ایران در دستور کار اولین جلسه امنیتی بایدن»

تیم بایدن «تهدیدها و سناریوهای مربوط به واکنش ایران را بررسی خواهد کرد»

جوبایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Tom Brenner/File Photo

شبکه خبری اسکای نیوز عربی به نقل از مسئولان وزارت دفاع آمریکا گفت که در نخستین جلسه به‌روزرسانی امنیتی که قرار است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و کامالا هریس معاون او در آن شرکت کردند، موضوع اصلی گزارش نهادهای امنیتی ایالات متحده، ایران خواهد بود.

اسکای نیوز عربی به نقل از منابعی که نامشان برده نشده گفت که نقطه کانونی این گزارش، «تازه‌ترین تهدید ایران و امکان حمله نظامی تهران علیه اسرائیل به تلافی کشته شدن محسن فخری‌زاده خواهد بود.»

این منابع به اسکای نیوز عربی گفتند که آقای بایدن و گروه همراهش «تهدیدها و سناریوهای مربوط به واکنش ایران را بررسی خواهند کرد.» این شبکه همچنین به نقل از فرماندهان ارشد پیشین پنتاگون در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی آمریکا در روز یکشنبه گفت که عملیات کشتن آقای فخری زاده، «خطرناک‌ترین عملیات علیه ایران» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه کوتاهی که روز یکشنبه از دفتر آقای بایدن منتشر شد، آمده است که او به دنبال این جلسه امنیتی، با مشاوران خود ملاقات خواهد داشت. 

روسای جمهور آمریکا به طور معمول در بامداد هر روز در جلسات امنیتی در جریان اطلاعات و تحلیل‌های محرمانه پیرامون مسائل عاجل امنیت ملی از سراسر جهان قرار می‌گیرند. 

معمولا جلسات امنیتی روسای جمهور منتخب بلافاصله پس از پیروزی آن‌ها در انتخابات آغاز می‌شود اما دونالد ترامپ در ارتباط با تردیدهایی که در مورد پیروزی بایدن ابراز کرد، برگزاری این گونه جلسات را در روند انتقال قدرت به تعویق انداخته است. 

تا هفته گذشته، آقای بایدن عملا از دسترسی به منابع مالی فدرال که معمولا به تیم‌های انتقال قدرت داده می‌شود، محروم بود اما این شرایط عمدتا با اعلامیه اداره خدمات عمومی آمریکا در روز دوشنبه گذشته عوض شد. این نهاد اعلام کرد که آقای بایدن را ظاهرا برنده انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر تلقی می‌کند.  

آقای ترامپ دقایقی پس از آن که امیلی مورفی، رئیس اداره خدمات عمومی اعلام کرد که این تصمیم را مستقلا اتخاذ کرده است، در توییتی نوشت که به‌رغم آن که همچنان معتقد است که او در انتخابات پیروز شده اما توصیه می‌کند دستگاه رهبریش با خانم مورفی همکاری کند. 

هرچند آقای بایدن اکنون به طور منظم در جریان به‌روز شدن موارد امنیتی قرار می‌گیرد، اما گفته می‌شود آقای ترامپ مدت‌ها پیش از انتخابات، جلسات امنیتی خود را با تحلیل‌گران حرفه‌ای به دریافت گزارش از مقامات سیاسی تغییر داده است. 

بدین گونه، آقای ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا پس از رونالد ریگان است که به طور منظم گزارش‌های مقامات امنیتی از پیش تعیین شده (به دست نهادهای امنیتی) را استماع نمی‌کند.