مدرنا درخواست مجوز برای واکسن کرد: اثربخشی صد در صد در موارد اضطراری

بریتانیا دو میلیون واحد مصرفی بیشتر از این واکسن سفارش داد

دوزهای واکسن مدرنا تا پایان ماه دسامبر برای شهروندان آمریکا عرضه خواهد شد- JOEL SAGET / AFP

مدرنا اعلام کرد از سازمان‌های آمریکایی و اروپایی درخواست اخذ مجوز برای عرضه واکسن ویروس کرونای خود کرده است و در همین حال بریتانیا گفت دو میلیون دوز بیشتر از این واکسن امیدبخش را خریداری کرده است. 

این شرکت فناوری زیستی مستقر در بوستون، روز دوشنبه گفت اطلاعات خود از مرحله سوم آزمایشات گسترده این واکسن را که شامل مشارکت بیش از ۳۰ هزار داوطلب بوده است، به اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده ارائه خواهد کرد تا مجوز استفاده اضطراری را برای آن دریافت کند. 

اگر مجوز صادر شود، دوزهای این واکسن تا پایان ماه دسامبر برای شهروندان آمریکا عرضه خواهد شد. 

مدرنا گفت که به دنبال اخذ جواز عرضه در بازار از طرف آژانس پزشکی اتحادیه اروپا نیز هست و تا ۱۶۰ میلیون دوز این واکسن که به دو تزریق نیاز دارد، طی سال آینده بین کشورهای عضو این اتحادیه توزیع خواهد شد.  

در همین حال، دولت بریتانیا نیز میزان دوزهای سفارش داده خود را به هفت میلیون دوز رساند که برای واکسینه کردن ۳.۵ میلیون بریتانیایی کافی است. 

این واکسن که انتظار می‌رود از بهار آینده در کشور توزیع شود اول به تایید آژانس قانون‌گذاری محصولات پزشکی و دارویی بریتانیا نیاز دارد که در حال حاضر مشغول بررسی چرخشی اطلاعات آن است. 

الوک شارما، وزیر تجارت گفت: «ضروری است که ما میزان ذخیره واکسن‌های احتمالی خود را افزایش دهیم تا مطمئن شویم به محض تایید هر واکسن در بهترین وضعیت برای محافظت از عموم شهروندان قرار داریم. در اروپا، بریتانیا از اولین کشورهایی بود که با مدرنا قرارداد امضا کرد و من مفتخرم که اعلام کنم توانستیم دو میلیون دوز بیشتر از واکسن امیدبخش آن‌ها را برای شهروندان بریتانیا خریداری کنیم.» 

قرارداد جدید هم‌زمان با انتشار ارزیابی جدید مدرنا از واکسن خود در روز دوشنبه رخ داد. این شرکت پیش‌تر در ۱۶ نوامبر اعلام کرد این واکسن تقریبا ۹۵ درصد موثر است. 

تاکنون مجموعا ۱۹۶ مورد ابتلا در داوطلبان شرکت‌کننده در این آزمایش ثبت شده است که این شرکت را قادر می‌کند به نتیجه روشن‌تری درباره تاثیر و ایمنی واکسن خود دست یابد. 

در بین افرادی که به کووید-۱۹مبتلا شدند، تنها ۱۱ نفر واکسن را دریافت کرده بودند. باقی ۱۸۵ نفر همگی در گروه پلاسبو بودند که حاکی از نرخ تاثیر ۹۴.۱ درصدی واکسن مدرنا است. 

مدرنا گفت نرخ تاثیر واکسن در میان تمام گروه‌های سنی، جنسیتی و نژادی یکسان بود و نرخ کارآمدی آن در پیشگیری از ابتلای وخیم به کووید-۱۹ صد در صد است. 

نام این واکسن «ام‌آران‌ای-۱۲۷۳» است و به گفته این شرکت به نظر می‌رسد دریافت‌کنندگان آن مقاومت خوبی نشان داده‌اند و تاکنون هیچ دغدغه ایمنی چشمگیری درباره آن شناسایی نشده است.   

دکتر الکساندر ادواردز، استادیار فناوری زیست پزشکی در دانشگاه ریدینگ، خبر جدید را به عنوان «خبری واقعا عالی» توصیف کرد. 

او گفت: «هرچه اطلاعات بیشتری از آزمایشات داشته باشیم، اطمینان بیشتری خواهیم داشت که این واکسن می‌تواند با کووید-۱۹ در ستاندن جان آدمیان مقابله کند. با افزایش تعداد موارد در میان گروه آزمایش، اطمینان خاطر بیشتری حاصل می‌شود که این واکسن می‌تواند محافظتی بی‌نظیر فراهم آورد و برای استفاده عموم مردم و محافظت از آنان عرضه شود.» 

دکتر مایکل هد، پژوهشگر ارشد مهمان در رشته بهداشت جهانی در دانشگاه ساوت‌همپتون گفت: «در این دوران همواره شاهد تاثیر بالای این واکسن‌ها بوده‌ایم و کارآمدی آنان در بین جماعت مسن‌تر و گروه‌های نژادی در اقلیت هم در همان سطح است.» 

مدرنا بنا دارد ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز این واکسن را برای عرضه جهانی در سال ۲۰۲۱ تولید کند. 

این شرکت فناوری زیستی گفت انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی، ۲۰ میلیون دوز واکسن خود را در اختیار دولت ایالات متحده بگذارد که به تامین منابع مالی تحقیقات این واکسن کمک کرده است. 

از قرار معلوم مدرنا در حال حاضر زنجیره عرضه کاملی برای عرضه واکسن خود در اروپا ندارد ولی مشغول برنامه‌ریزی برای «افزایش» ظرفیت خود در ارسال محموله‌های این واکسن به قاره اروپا طی ماه‌های آغازین سال آینده میلادی است. 

دفتر نخست وزیری گفت دوزهای بریتانیا در بهار ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مت هنکاک، وزیر بهداشت گفت: «هر هفته ما خبرهای خوب بیشتری درباره میزان کارآمدی واکسن‌های تحت تولید می‌گیریم، و به دلیل اقدامات کارگروه ما، بریتانیا بیش از صدها میلیون دوز از واکسن‌های شرکت‌هایی را که از همه در کار خود جلوتر هستند، خریداری کرده است. این شامل خریداری دو میلیون دوز بیشتر از واکسن مدرنا، علاوه بر پنج میلیون دوزی است که قبلا خریداری کرده بودیم.» 

او ادامه داد: «با داشتن میزان بالایی از واکسن‌های احتمالی، ما آماده خواهیم بود به محض اخذ جواز هر واکسن از سازمان‌های دارویی خود، آن را عرضه کنیم و این کار را اول با عرضه واکسن به افرادی که از همه بیشتر بدان نیاز دارند انجام خواهیم داد.» 

دفتر نخست وزیری اکنون قراردادهایی را برای هفت واکسن احتمالی بسته است و به ۳۵۷ میلیون دوز واکسن دسترسی خواهد داشت که اکثر آن از طرف آسترازنکا عرضه می‌شود. 

دولت در آغاز واکسن مدرنا را مدنظر قرار نداد تا آن که پیش‌تر در ماه جاری میلادی اعلام کرد قراردادی را برای پنج میلیون دوز این واکسن با شرکت آمریکایی خالق آن امضا کرده است. 

مدرنا گفت این واکسن که «ام‌آران‌ای-۱۲۷۳» نام دارد می‌تواند در دمای یخچال تا ۳۰ روز و در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد تا شش ماه نگهداری شود. 

این باعث می‌شود واکسن این شرکت در بازار جهانی بیشتر در دسترس قرار بگیرد، برخلاف واکسن فایزر که باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود و در دمای یخچال فقط پنج روز سالم و کارآمد باقی می‌ماند. 

واکسن مدرنا از فناوری پیام‌رسان آرآن‌ای استفاده می‌کند که متکی بر تولید مصنوعی بافتی ژنتیکی است تا باعث فعال شدن واکنش ایمنی در بدن انسان شود. با استفاده از این فناوری می‌توان واکسن جدید را بسیار سریع‌تر و بیشتر از واکسن‌های سنتی تولید کرد. 

تعدادی از واکسن‌های دیگر نیز از همین فناوری در تولید واکسن خود بهره جسته‌اند، از جمله واکسنی در بریتانیا که تحت تولید امپریال کالج لندن است و امید آن می‌رود که همه این واکسن‌ها به یک اندازه موثر باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان