جنجال بر سر فروش گوشت خوک‌های زجرکش شده

ایسلند، آزدا و آلدی از جمله سوپرمارکت‌های بریتانیایی در معرض اتهام

حذف سه عضو خوک‌ها، یعنی کشیدن دندان‌ها، بریدن دم و بیضه‌های آنان، «بسیار دردناک است» - NIKOLAY DOYCHINOV / AFP

به نوشته یک گزارش، بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های بریتانیا، از جمله آیسلند، آزدا، و آلدی، گوشت خوک‌هایی را به فروش می‌رسانند که در مزارع و کشتارگاه‌ها، بدون زدن داروی ضددرد، دندان‌هایشان کشیده شده و دمهایشان بریده می‌شود.

به گفته فعالانی که منابع پروتئینی سوپرمارکت‌ها را بررسی می‌کنند، حذف سه عضو خوک‌ها، یعنی کشیدن دندان‌ها، بریدن دم و بیضه‌های آنان، «بسیار دردناک است» و موجب رنج غیرلازم بیش‌ از حد حیوان‌ها شده و نباید به این شکل صورت گیرد.

در این سند آمده است که بریدن عادی دم خوک‌ها در بریتانیا ممنوع است، اما وجود نقص و گریز قانونی منجر به این شده است که از هر ده خوک، بیش از هفت راس، هر ساله دمشان بریده می‌شود.

مزارع برای آنکه خوک‌های ناراحت «هنگام ازدحام در مزارع کارخانه‌ها» به یکدیگر آسیب نزنند، دم و دندان بچه‌خوک‌ها را می‌کشند.

 این گزارش که با عنوان «چه کسی به خوک‌ها می‌گوید» از سوی «حفاظت جهانی از حیوانات»‌ منتشر شده است، به سیاست‌های سوپرمارکت‌ها درباره واردات و رفاه خوک‌ها و اینکه سوپرمارکت‌ها در چرخه‌های تامین‌کننده خود چه میزان اطلاعات ارائه می‌دهند، پوشش داده است.

ایسلند در میان ده سوپرمارکت مورد مطالعه، کمترین امتیاز در گزارش را دریافت کرده است و پس از آن آزدا در مقام نهم است.

آلدی با آنکه «از نظر درجه‌بندی تفاوت زیادی از دو مورد فوق دارد ولی همچنان عملکردش ضعیف است» و در مقام هشتم است. فروشگاه لیدل در مقام هفتم قرار دارد. سینزبری ششم است، و پس از آن کوآپ و تسکو، پنچم و چهارم هستند.

فروشگاه ویتروز از همه بهتر است و سوپرمارکت مارکس اند اسپنسر، دوم است.

بریدن دم و قطع دندان‌ها معمولا هنگامی که خوک‌ها حدود یک هفته یا کمتر عمر دارند، بر آنها اعمال می‌شود. تحت مقررات دولتی، بریدن دم باید به عنوان آخرین گزینه اعمال شود، یعنی پس از آنکه روش‌هایی چون کاهش جمعیت و ازدحام در مزرعه و ارائه کاه کافی، برای جلوگیری از آسیب خوک‌ها به هم کافی نیست.

یک تحقیق علمی در سال ۲۰۰۴ گفته بود اثرات قطع و ساییدن دندان‌ها، احتمالا «موجب رنج شدید در بچه‌خوک‌ها می‌شود.»

بریدن بیضه‌ها چندان در بریتانیا رایج نیست، اما به گفته این نهاد خیریه، برخی کشورهایی که سوپرمارکت‌ها از آنها گوشت خوک وارد می‌کنند هنوز به شکل منظم بیضه‌های بچه‌خوک‌ها را می‌برند. این گزارش می‌گوید: «بنابراین سوپرمارکت‌های بریتانیایی واردکننده گوشت خوک، باید این بند را در سیاست‌ها و گزار‌‌ش‌های خود بگنجانند.»

سازمان جهانی حفاظت از حیوانات، که خواستار توقف انجام این کار شده است، می‌گوید که سوپرمارکت‌ها باید به افزایش سطح رفاه این صنعت کمک کنند.

این سازمان گفت، برخی سوپرمارکت‌ها با مشاهد نسخه‌ای از گزارش، سیاست‌ها و گزارش‌های عمومی خود را به‌روز کردند. موریسون، سیاست‌های خود را به تمامی محصولات خوکی گسترش داده است؛ تسکو داده‌های اطلاعاتی را درباره غنی‌سازی منتشر کرده و سیاست‌های واردات خود را به‌روز کرد است؛ سینزبری اطلاعاتی را درباره غنی‌سازی و بریدن بیضه خوک‌ها برای شرکت‌های تامین‌کننده بریتانیا منتشر کرده است؛ آلدی و لیدل نیز اطلاعاتی را درباره بریدن بیضه خوک‌ها برای شرکت‌های تامین‌کننده بریتانیا منتشر کرده‌اند؛ و آزدا گزار‌ش‌هایی را درباره بریدن دم خوک‌ها ارائه داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیندزی دانکن، از سازمان جهانی حمایت از حیوانات گفت:‌ «خوک‌ها حیواناتی باهوش و اجتماعی‌ هستند. این نه‌تنها بر خلاف قوانین بریتانیا است، بلکه قطع اعضای بدن بچه‌خوک‌ها به این روش، به‌خصوص وقتی می‌دانیم روش‌های رفاهی بالاتر آن را غیرلازم می‌داند، بی‌رحمی مطلق است.»

خانم دانکن گفت که به نظر سازمان جهانی حفاظت از حیوانات، در مورد هفت سوپرمارکتی که در هفت رتبه پایین قرار گرفته‌اند، تغییرات لحظه آخر به اندازه کافی انجام نشده است. او افزود فروشگاه‌ها برای بهبود استانداردهای رفاهی حیوانات مسئولیت دارند و مشتریان حق دارند که اطلاعات مربوط به آن را به شکل منظم مطالعه کنند.

فروشگاه آیسلند، به تقاضای ایندیپندنت برای پاسخگویی، جوابی نداد.

یک سخنگوی کوآپ گفت:‌ «رفاه حیوانات از اولویت‌های کوآپ است و ما سیاست‌های دقیقی برای پرهیز از آزار حیوانات داریم.» این فروشگاه زنجیره‌ای می‌گوید که محصولاتش کاملا عاری از حیواناتی است که دندان‌‌هایشان کشیده شده و یا مورد قطع بیضه‌ها و دم قرار گرفته‌اند.

سخنگوی آزدا گفت: «ما درباره رفاه حیوانات سیاست‌های جامعی داریم و اولویت ما تامین محصولات از منابع تولیدی‌ای است که دارای استانداردهای شرکت‌های تضمین کیفیت «تراکتور قرمز» و یا آر‌اس‌پی‌سی‌ای هستند. ما اخیرا وبسایت شرکت خود را به‌روزرسانی کردیم تا اطلاعات بیشتری درباره منابع و سیاست‌های رفاهی خود به مشتری‌هایمان ارائه دهیم.»

یک سخنگوی تسکو گفت: «تمامی خوک‌های تولید بریتانیا دارای استاندارد‌های شناخته‌شده تضمین مزارع مانند «تراکتور قرمز» و آر‌اس‌پی‌سی‌ای هستند. استاندارد تاییدشده رفاه تسکو، که از استانداردهای رفاهی مصوب دولت است، در مورد تمامی گوشت‌هایی که در تسکو فروخته می‌شوند، اعمال می‌شود، فارغ از اینکه در کجا تولیده شده‌اند.»

اندر اوپی، از کنسرسیوم خرده‌فروشی‌های برتانیا، گفت:‌ «اعضای ما مسئولیت خود در قبال رفاه حیوانات را بسیار جدی تلقی می‌کنند، و کشاورزانی که محصولات و فراورده‌های گوشت خوک را تامین می‌کنند، تلاش می‌کنند استاندارها را برای اطمینان از تامین رفاه حیوانات، مطابقت دهند.»

آلدی می‌گوید منابعش برای تامین گوشت تازه بریتانیایی، تحت استاندارد تراکتور قرمز است و گوشت‌های ویژه خوک این فروشگاه تحت استاندارد آر‌اس‌پی‌سی‌ای قرار دارند. این سوپرمارکت افزوده است:‌ «ما از جایگاهمان در درجه‌بندی دلسرد شده‌ایم اما با سازمان جهانی حفاظت از حیوانات ملاقات کرده و به کار با آنها و دیگر شرکت‌ها ادامه می‌دهیم تا استانداردهای گزارش‌شده درباره رفاه حیوانات خود را افزایش دهیم.»

ایندیپندنت همچنین از سینزبری، موریسونز، لیدل و انجمن ملی خوک‌ها، خواستار پاسخگویی و ارائه نظر خود درباره گزارش شده اما تا زمان انتشار این گزارش، پاسخی از آنان دریافت نکرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان