سفیر ایران در کابل: آماده انتقال زندانیان افغان به کشورشان هستیم

فضل احمد معنوی، وزیر دادگستری افغانستان، از دولت ایران برای میزبانی از مهاجرین افغان تشکر کرد

بهادر امینیان، همچنین حمایت از نظام جمهوری اسلامی در افغانستان را اعلام کرد - عکس از Parstoday

بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در دیدار با فضل احمد معنوی، وزیر دادگستری افغانستان، گفت دولت این کشور آماده است تمام زندانیان مهاجر افغان را که در زندان‌های ایران به سر می‌برند، به دولت افغانستان بسپارد.

بهادر امینان، به وزیر دادگستری افغانستان گفت: «ایران میزبان حدود سه‌ونیم میلیون پناهجوی افغان است و حدود ۲۰ هزار افغان نیز در زنداندان‌های ایران به سر می‌برند. دولت ایران آماده است تا این زندانیان را به افغانستان بسپارد. در حال حاضر پرونده‌های ۲۶۰۰ زندانی افغان در زندان‌های ایران تکمیل و آماده انتقال به افغانستان است.»

آقای امینیان، علاوه بر اینکه آمادگی کشورش را برای انتقال زندانیان مهاجر افغان به افغانستان اعلام کرد، همچنین افزود: «۲۵ شهروند ایرانی نیز در زندان‌های افغانستان زندانی هستند و آرزو داریم که در این زمینه نیز توجه لازم صورت گیرد.»

بهادر امینیان، همچنین حمایت کشورش را از نظام جمهوری اسلامی در افغانستان اعلام کرد و گفت: «دولت ایران از جمهوریت و قانون اساسی در افغانستان حمایت می‌کند و امیدوار است که روند صلح هرچه زوتر به یک نتیجه‌ برسد.»

این دیپلمات ایرانی در کابل، در پایان سخنانش از وزیر دادگستری افغانستان خواست تا به ایران سفر نموده و درباره همکاری‌ها و تجربه‌های میان دو کشور باهم بحث و گفت‌وگو کنند.

فضل احمد معنوی، وزیر دادگستری افغانستان، همچنین در دیدار با آقای امینیان، از دولت ایران برای میزبانی از مهاجرین افغان در آن کشور تشکر کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم که برای مشکل مهاجرین افغان در ایران و انتقال زندانیان افغان از آن کشور، یک راه‌حل منطقی پیدا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای معنوی افزود: «موافقت‌نامه‌ای در زمینه استرداد مجرمان، میان افغانستان و ایران وجود دارد و تلاش می‌شود این موافقت‌نامه تقویت و تطبیق شود.»

شهروندان افغانستان نیز از این تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز خرسندی کردند اما تاکید دارند که باید انتقال زندانیان هرچه زوتر صورت گیرد. همچنین باید تحقیق و گزارش شود که آنان به کدام جرم و چه مدت است که در زندان‌های این کشور به سر می‌برند.

نادر احمدزی، جوانی افغان است که چند ماه می‌شود از ایران برگشته می‌گوید: «متاسفانه شماری از جوانان ما که به‌خاطر دریافت لقمه‌ای نان به ایران رفته‌اند، ناحق و یا به جرم ناچیز راهی زندان شدند، اما باز هم جای خوشحالی است که دولت ایران تصمیم گرفته آنان را به افغانستان انتقال دهد. من از دولت افغانستان توقع دارم که این موضوع را جدی گرفته و برای نجات مهاجرین ما عملآ اقدام کنند، شاید وضعیت زندانیان ما در ایران خوب نباشد و نیاز به توجه دارند.»

رومل حیدری، ساکن کابل گفت: «ما باید از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنیم و تعهدی را که دولت ایران برای رهایی زندانیان به ما سپرده است، عملی بسازیم. بارها شندیم که شهروندان افغان در ایران به بهانه‌های مختلف به زندان انداخته شده‌اند و کسی نبود که از ایران ببپرسد که چرا و به چه دلیل؟ دولت افغانستان باید تلاش کند که در این زمینه اقدام نموده زندانیان را به کشور انتقال دهد.»

ایران از همسایه‌های نزدیک هم‌فرهنگ و هم‌زبان افغانستان است و در چندین سال که جنگ در این کشور (افغانستان)، جریان داشت میزبان هزاران مهاجر افغان بود و در حال حاضر نیزهست.

اکنون گفته می‌شود که بیش از سه‌میلیون شهروند افغانستان در این کشور مهاجر هستند و از میان آنان ده‌ها تن‌، به اتهام‌های گوناگون راهی زندان شدند؛ شماری اعدام شدند و شماری دیگر تا به حال بدون آنکه شرایط و سرنوشتشان مشخص باشد در زندان‌های این کشور به سر می‌برند.