کرونا در ایران؛ از شمار بالای مبتلاشدگان تا لزوم همراه داشتن کارت ملی برای خدمات اداری

تلاش مقامات بهداشتی ایران برای راه‌اندازی سامانه ثبت افراد مبتلا به کرونا

«همراه داشتن کارت ملی کمک می‌کند تا شهروندانی که تست کرونای آن‌ها مثبت است، قابل شناسایی باشند.»- عکس از خبرگزاری آنا

شدت شتاب شیوع کرونا در ایران همچنان بسیار است. هرچند که امروز، شنبه هشتم آذرماه، آمار رسمی وزارت بهداشت ایران از کم شدن تعداد قربانیان ویروس کرونا خبر داده است، اما شمار مبتلاشدگان به کووید-۱۹ روزانه در سطح کشور همچنان بسیار زیاد است. 

تقریبا تمام شهرهای ایران در وضعیت قرمز است و مقامات بهداشتی کشور از طرق مختلف و با اعلام بخش‌نامه‌های جدید و سخت‌گیری بیشتر درباره پروتکل‌های بهداشتی، سعی می‌کنند تا حدودی روش‌های مقابله با شیوع کرونا را ممکن‌تر کنند. 

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، امروز شنبه، هشتم آذرماه،  از الزامی بودن همراه داشتن کارت ملی از سوی شهروندان برای رجوع به ادارات خبر داد.

خبرگزاری ایلنا از قول این مقام مسئول نوشت: «هدف از این تصمیم جلوگیری از حضور افراد مبتلا به کرونا در وسایل حمل‌ و نقل عمومی و ادارات است.»

علیرضا رئیسی گفت: «همراه داشتن کارت ملی کمک می‌کند تا شهروندانی که تست کرونای آن‌ها مثبت است، قابل شناسایی باشند.»

علیرضا رئیسی با اشاره به راه‌اندازی یک سامانه جهت جمع‌آوری اطلاعات افرادی که نتیجه آزمایش‌های کرونای آنها مثبت بوده است، گفت: «از طریق این سامانه پیگیری وضعیت افراد مبتلا به کرونا در ادارات دولتی امکان‌پذیر است.»

به گفته علیرضا رئیسی، «از طریق این سامانه طی چهار روز گذشته از حضور ۱۷۴۸ نفر از افراد تست مثبت که قصد خرید بلیت و سفر با هواپیما و اتوبوس را داشتند، جلوگیری شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مقامات اجرایی کشور تصمیم گرفتند که از اول آذرماه قوانین منع رفت‌وآمد بین شهرها و تعطیلی مشاغل ضروری را عملی کند. اگر چه آن تصمیم روی کاغذ تصویب شد، اما واقعیت مشهود در شهرهای کشور نشان از مغایرت وضعیت با آنچه مقامات مصوب کرده بودند، داشت.  در همان روزهای اول آذرماه و همزمان با اجرایی شدن طرح دولت، تصاویر زیادی از شهرهای مختلف کشور منتشر شد که حاکی از شلوغی بیش از حد خیابان‌ها یا برخی وسایل حمل‌ونقل عمومی بود. 

با این‌حال، مقامات بهداشتی و اجرایی در کشور مصمم هستند تا طرح‌های خود را جهت مقابله با شیوع کرونا عملی کنند. 

جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی ایران، از تعطیلی ادارات سراسر کشور در هفته جاری خبر داده و از شهروندان خواسته است که کارهای اداری خود را دو هفته به تعویق بیندازند تا زنجیره شیوع قطع شود.

آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت ایران می‌گوید ۳۹۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ طی شبانه‌روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند بدان ترتیب، شمار کل جان‌باختگان به بیش از ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

در بیست‌وچهار ساعت گذشته، ۱۳ هزار و ۴۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور هم شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران به ۹۳۵ هزار و ۷۹۹ نفر رسیده است. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، پنج ‌هزار و ۸۶۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۱۶۰ شهر و شهرستان ایران در وضعیت قرمز کرونایی هستند و در حدود ۱۴۵ شهر روند بیماری رو به کاهش است. مقامات بهداشتی می‌گویند که  در ۱۵ شهر باقی‌مانده نیز طی این هفته روند کاهش آغاز خواهد شد.

بیشتر از