یک نماینده دموکرات از ترامپ خواست آسانژ و اسنودن را عفو کند

ترامپ مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی خود را که به اف‌بی‌آی- دروغ گفته بود، عفو کرد

آسانژ و اسنودن صدهاهزار سند محرمانه را منتشر کردند - CARL COURT / THE GUARDIAN / AFP

تولسی گبارد، عضو دمکرات مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ را به عفو ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی آمریکا، و جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس، ترغیب کرد. 

خانم گابارد، نماینده حوزه دوم هاوایی و داوطلب سابق نامزدی ریاست جمهوری، از رئیس‌ جمهوری آمریکا خواست تا در پرونده‌های دو شخص فوق که هر دو با اتهامات جاسوسی مواجهند، تجدیدنظر کند. 

پیش از این درخواست، آقای ترامپ مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی خود را که دو بار به اداره تحقیقات فدرال-اف‌بی‌آی- دروغ گفته بود، مورد عفو قرار داد. 

علی‌رغم پاسخ‌های گمراه‌کننده‌ درباره ارتباط با روسیه، فلین ۶۱ ساله، بعدا درخواست تجدیدنظر خود را پس گرفت و ادعا کرد که همه چیز را آژانس فدرال ساخته و پرداخته بوده است. 

دمکرات‌ها عفو فلین توسط آقای ترامپ در عصر روز شکرگزاری را محکوم کردند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، این اقدام را «سوءاستفاده بی‌پروا از قدرت» توصیف کرده است. 

عفو آقای فلین از چشم خانم گابارد که پیشتر خواستار رفع اتهام از اسنودن و آسانژ شده بود، دور نماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز پنجشنبه در توییتی نوشت:‌ «حالا که افراد را مورد عفو قرار می‌دهید، لطفا عفو آنانی را که با فداکاری بزرگ شخصی،  فریب و جرم افراد در عمق دولت را افشا کردند، مد نظر قرار دهید.» 

خانم گابارد، عضو مجلس نمایندگان، قبلا نیز برای آزادی آسانژ و اسنودن تلاش کرده بود. ماه گذشته، او لایحه‌ای دوحزبی را پیشنهاد کرد که به دنبال ایجاد تغییرات در قانون جاسوسی است که اندکی پس از جنگ جهانی اول وضع شده است. 

او در ویدیویی برای تبلیغ این مصوبه گفت:‌ «افشاگران شجاعی که دروغ‌ها و اقدامات غیرقانونی در دولت ما را برملا می‌کنند، باید مورد حمایت قرار گیرند.» 

هنوز معلوم نیست که آیا آقای ترامپ این دو نفر را عفو خواهد کرد یا نه. 

اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی (ان‌اس‌ای)، متهم به دو فقره نقض قانون جاسوسی است. 

او پس از درز دادن اطلاعات به بیرون درباره برنامه شنود داخلی و سرتاسری در آمریکا توسط آژانس امنیت ملی،  در سال ۲۰۱۳ از آمریکا به روسیه گریخت. 

اسنودن ۳۷ ساله، پیشتر در ماه جاری گفت که قصد دارد برای احراز تابعیت روسیه درخواست دهد و تلویحا گفت که شهروندی آمریکایی خود را حفظ خواهد کرد. 

رئیس‌ جمهوری آمریکا در کارزار دوم انتخاباتی خود، گفت که عفو اسنودن را «بررسی خواهد کرد.» بعید است که چنین اقدامی مورد پسند افراد تندرو در بخش دفاعی و امنیت که افرادی چون اسنودن را به چشم خائن نگاه می‌کنند، نه جست‌وجوگر حقیقت، قرار گیرد.

آسانژ در ۱۷ فقره نقض قانون جاسوسی گناهگار شناخته شده است که یکی از جدی‌ترین جرائم در قانون آمریکاست و ممکن است تا ۱۷۵ سال حبس، مجازات در پی داشته باشد. 

او به توطئه برای کمک به چلسی منینگ در نفوذ به سیستم کامپیوتری  با قصد دسترسی یافتن به اطلاعات محرمانه نظامی و انتشار آنها در تارنمای خود، ویکی‌لیکس، متهم است. 

 دفتر دادستانی سوئد در سال ۲۰۲۰ حکم بازداشت آسانژ را صادر، و او را به تجاوز و آزار و اذیت جنسی متهم کرد. 

آسانژ ۴۹ ساله، به لندن گریخت و قبل از دستگیری در ماه مه ۲۰۱۹، در سفارت اکوادور محبوس ماند. او پس از دستگیری به ۵۰ هفته حبس محکوم شد و در زندان شدیدا امنیت‌شده بلمارش در لندن نگهداری می‌شود. 

گفته می‌شود که «دستیاران»‌ رئیس ‌جمهوری در مقابل اعلام منبع ایمیل‌های هیلاری کلینتون، که در سال انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در ویلی‌لکس منتشر شد، به آسانژ پیشنهاد عفو داده‌اند. کاخ سفید این ادعا را رد می‌کند. 

استلا موریس، دوست‌دختر و وکیل آسانژ، از رئیس ‌جمهوری آمریکا درخواست کرده است که با عفو او، اجازه دهد که آسانژ بتواند برای تعطیلات کریسمس به خانه برود و فرزندانش را ببیند. 

او در توییتی در روز پنجشنبه نوشت:‌ «اینها مکس و گبریل، پسران جولیان هستند. آنها به پدرشان احتیاج دارند. خانواده ما باید دوباره دور هم جمع شود.» 

«به شما التماس می‌کنم، او را برای کریسمس به خانه برگردانید.»

© The Independent

بیشتر از جهان