بسته شدن ده پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان

براساس توافقنامه قطر، آمریکا تا سه هفته دیگر تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌‌کند

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اما همچنان ۱۲ هزار سرباز در افغانستان دارد- WAKIL KOHSAR / AFP

مقام‌های آمریکایی و افغان گفته‌اند که ایالات متحده آمریکا از زمان دستیابی به توافق با طالبان، ده پایگاه نظامی‌ خود در سراسر افغانستان را بسته ‌است.

مقام‌های پنتاگون همچنین به به سی‌ان‌ان گفته‌اند که ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز به خلیج‌فارس رسیده‌ است تا در کنار دیگر ناوهای آمریکایی، حمایت تسلیحاتی و هوایی را از روند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان و عراق طبق دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، فراهم کند.

دونالد ترامپ اخیرا فرمان داد که دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی از افغانستان و تعدادی هم از عراق خارج شوند تا به گفته او جنگ‌های ناتمام آمریکا پایان یابد.

کاهش این تعداد سرباز از افغانستان، حضور نیروهای آمریکایی را به حداقل می‌رساند و آنها هیچ نقشی در جنگ با طالبان نخواهند داشت. حدود دو هزار و ۵۰۰ سرباز باقیمانده آمریکا، ماموریت تامین امنیت سفارت این کشور و انجام عملیات ضدتروریسم علیه القاعده و داعش را بر عهده خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشینگتن‌پست گزارش داده ‌است که بستن این پایگاه‌های نظامی در افغانستان جزو برنامه خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان خواهد بود که براساس توافقنامه صلح قطر انجام می‌شود. با وجود این، روشن نیست که این پایگاه‌ها دقیقا در کدام مناطق افغانستان بسته شده و چند پایگاه دیگر آمریکایی در افغانستان باقی مانده ‌است. دو پایگاه بزرگ آمریکایی‌‌ها در بگرام و کابل همچنان باز و فعال است.

منابع نظامی به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که ترک این پایگاه‌‌ها به ترتیبی است که اگر در آینده نیاز شود نظامیان آمریکایی می‌توانند دوباره به آنجا بازگردند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اما همچنان ۱۲ هزار سرباز در افغانستان دارد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که نیروهای آن به شدت به حمایت تدارکاتی آمریکا در افغانستان وابسته ‌است، گفت: «هزینه ترک نابهنگام و غیرهماهنگ افغانستان خیلی زیاد است.» او در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر شده، تاکید کرده است که افغانستان همچنان با این خطر مواجه ‌است که به میدانی برای پیکارجویان بین‌المللی مبدل شود تا بتوانند حملاتی را سازماندهی کنند.

در موافقتنامه دوحه که در ماه فوریه امسال بین آمریکا و طالبان امضا شد،‌ واشینگتن تعهد ‌کرد که «ایالات متحده و متحدانش و نیروهای ائتلاف ظرف ۱۳۵ روز، شمار سربازان خود در افغانستان را به هشت هزار و ۶۰۰ نفر کاهش خواهند داد و پنج پایگاه نظامی را تخلیه خواهند کرد.»

بند دیگر این موافقتنامه می‌افزاید که اگر طالبان به تعهدات خود پایبند بماند، آمریکا و متحدانش روند خروج نیروهای باقیمانده خود از افغانستان را ظرف ۹ ماه و نیم تکمیل خواهد کرد. از امضای این توافقنامه درست ۹ ماه گذشته ‌است.

بیشتر از