مدیر شرکت آسترازنکا: واکسن آکسفورد نیاز به «تحقیقات تکمیلی» دارد

شرکت آسترازنکا ادعا کرد آزمایش‌های بالینی واکسن در کشورهای ایالات متحده، ژاپن، روسیه، آفریقای جنوبی، کنیا و آمریکای لاتین انجام شده است

پاسکال سوریات، مدیرعامل شرکت آسترازنکا- AFP PHOTO/BEN STANSALL

پاسکال سوریات، مدیرعامل شرکت آسترازنکا اعتراف کرد تا کارآمدی واکسنی که با دانشگاه آکسفورد برای کووید-۱۹ طراحی و تولید کرده‌اند مورد تایید قرار گیرد، به «تحقیقات تکمیلی» نیاز است. 

سؤالات درباره آزمایش‌های این واکسن بعد از آن مطرح شد که اعلام شد بخشی از داوطلبان این آزمایش‌ها اول کمتر از یک دوز کامل این واکسن را دریافت کرده‌اند و دوز کامل را چند وقت بعدتر تزریق کرده‌اند. نرخ کارآمدی واکسن در میان این گروه ۹۰ درصد بود در حالی که کسانی که دو دوز کامل این واکسن را گرفتند با نرخ تاثیری ۶۲ درصدی روبه‌رو بودند. 

امیدهای زیادی وجود دارد که واکسنی نظیر واکسن آسترازنکا و آکسفورد بتواند اکثر نقاط جهان را به وضعیت عادی برگرداند چرا که در مقایسه با واکسن‌های دیگر تحت تولید فایزر و مدرنا، این مورد ارزان‌تر است و آسان‌تر امکان توزیع و عرضه خواهد داشت. 

به گزارش بلومبرگ، آقای سوریات گفت، اکنون که «نرخ کارآمدی بهتری پیدا شده» باید به دنبال «تایید» آن باشند و به همین سبب «نیاز به تحقیقات تکمیلی بیشتری در این زمینه است». 

او گفت این تحقیق هم می‌تواند پژوهش بین‌المللی دیگری باشد ولی می‌شود آن را «سریع‌تر» انجام داد چرا که می‌دانند «نرخ کارآمدی بالا است» و بنابراین به «تعداد کمتری از بیماران داوطلب» برای این دوره از تحقیقات نیاز است. 

با این حال، مدیرعامل آسترازنکا توضیح داد انتظار ندارد آزمایش‌های تکمیلی روند اخذ مجوز این واکسن را در بریتانیا و اتحادیه اروپا به تعویق اندازد. 

نظرات آقای سوریات در حالی اظهار شد که دولت بریتانیا از آژانس‌های بررسی و صدور مجوز داروها در این کشور خواست واکسن مورد تولید آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد را بررسی کنند و ببینند آیا امکان صدور مجوز دارد یا خیر، هرچند سردرگمی‌هایی درباره نتایج این واکسن وجود دارد. 

رابرت جنریک، وزیر اسکان بریتانیا گفت به نظرش «هیچ دلیلی وجود ندارد که بیخود نگران شویم» و دولت اکنون «از آژانس صدور مجوز خواسته است که این واکسن را مستقلا مورد بررسی قرار دهد تا از صحت و ایمنی آن مطمئن شود». 

آقای جنریک به شبکه خبری اسکای گفت: «باید اجازه دهیم بررسی‌های مستقل اکنون صورت بگیرد و منتظر نتایج باشیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل آسترازنکا همچنین گفت اخذ مجوز از سازمان‌های مقرراتی ایالات متحده ممکن است بیشتر به طول انجامد چرا که آن‌ها واکسن و داروها را احتمالا براساس مطالعاتی که خارج از این کشور انجام شده باشد تایید نخواهند کرد و به آزمایش‌های خود نیاز دارند. 

در سراسر دنیا در حال حاضر چندین واکسن وجود دارد که در مراحل مختلف آزمایش و در انتظار اخذ مجوزهای لازم به سر می‌برند. واکسن آسترازنکا در میان واکسن‌هایی است که از نزدیک زیر نظر گرفته شده است. واکسن‌های تحت تولید فایزر و بایون‌تک از یک طرف و واکسن مدرنا در طرف دیگر تاکنون صرفا بر اساس نرخ کارآمدی، بیشترین امید را فراهم آورده‌اند. 

اما در مقایسه با واکسن‌های دیگر، افراد بیشتری امیدهای خود را معطوف به واکسن آسترازنکا کرده‌اند چرا که این واکسن می‌تواند در دمای معمولی یخچال‌هایی که همه جا در دسترس است، نگهداری شود. 

روز دوشنبه، آسترازنکا گفت آن‌ها به دنبال اخذ «مجوز استفاده اضطراری از طرف سازمان جهانی بهداشت خواهند رفت تا راه توزیع و عرضه واکسن را در کشورهای کم‌درآمد تسریع بخشند» و نتایج ارزیابی‌هایی آن‌ها طی این مدت، «برای انتشار در نشریه‌ای علمی که مورد بررسی سایر صاحب‌نظران قرار گیرد» ارائه خواهد شد. 

این شرکت ادعا کرد آزمایش‌های بالینی واکسن در کشورهای ایالات متحده، ژاپن، روسیه، آفریقای جنوبی، کنیا و آمریکای لاتین انجام شده است و قرار است آزمایش‌هایی در کشورهای اروپایی و آسیایی دیگری هم صورت پذیرد و در سراسر جهان انتظار می‌رود ۶۰ هزار داوطلب در این آزمایش‌ها شرکت کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان