موفقیت جدید؛ واکسن آکسفورد هم مؤثر اعلام شد

این سومین واکسن مؤثر برای مقابله با ویروس کرونا است

«این نتایج نشان می‌دهد که ما یک واکسن مؤثر داریم که زندگی بسیاری از انسان‌ها را نجات می‌دهد»-JUSTIN TALLIS / AFP

«آسترازنکا» امروز، دوشنبه اعلام کرد که واکسن کرونایی که به‌صورت مشترک با دانشگاه آکسفورد ساخته ‌است تا ۷۰ درصد در پیشگیری از بیماری مؤثر است.

این آزمایشگاه توضیح داد که این «نتایج موقت و اولیه» آزمایش‌های بالینی است که در مقیاسی وسیع در انگلیس و برزیل انجام شده است.

آسترازنکا و آکسفورد دو شیوه متفاوت از تزریق این واکسن را بررسی کردند. در شیوه اول نیم دوز واکسن و به دنبال آن یک دوز کامل با فاصله حداقل یک ماه بر روی داوطلبان امتحان شد که ۹۰ درصد مؤثر بود. در شیوه دوم از دو دوز کامل با فاصله یک ماه استفاده شد که ۶۲ درصد تأثیر داشت. نتایج ترکیبی، میانگین اثربخشی ۷۰ درصد را نشان می‌دهد.

اندرو پولارد ، محقق ارشد آسترازنکا، با بیان اینکه دانشمندان از نتایج تحقیق خوشحال هستند، خاطرنشان کرد: «این نتایج نشان می‌دهد که ما یک واکسن مؤثر داریم که زندگی بسیاری از انسان‌ها را نجات می‌دهد.»

پاسکال سوریوت ، مدیرعامل آسترازنکا گفت: «اثربخشی و ایمنی این واکسن تأیید می‌کند که در برابر ویروس کرونا بسیار مؤثر خواهد بود و تأثیر فوری در غلبه بر بحران بهداشتی فعلی دارد.»

او افزود: «ما متعهد به ایجاد یک زنجیره تأمین ساده واکسن، داشتن نگاه غیرتجاری و فراهم آوردن زمینه دسترسی گسترده، عادلانه در سراسر جهان هستیم.»

مدیرعامل آسترازنکا گفت که این شرکت حاضر است تا در صورت تائید نهایی، صدها میلیون دوز از این واکسن را تأمین کند.

این واکسن نسبت به واکسن‌های فایزر-بیون‌تک و مدرنا که اثربخشی آن‌ها از ۹۰ درصد بیشتر و به ۹۵ درصد نزدیک می‌شود، فعلاً اثربخشی کمتری دارد که دلیل آن احتمالاً مربوط به اعلام نتایج اولیه آزمایش‌ها است .

هم‌اکنون واکسن مشترک شرکت فایزر و بیون‌تک، بالاترین میزان اثربخشی را در میان واکسن‌های مقابله با کرونا نشان داده‌ است. ۹۵ درصد افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، آمادگی ایمنی مناسبی برای مقابله با این ویروس پیدا کرده‌اند.  

بیشتر از جهان