تظاهرات پشتون‌های پاکستان برای پایان جنگ در افغانستان

«جنبش تحفظ پشتون‌ها» خواستار توقف جنگ در افغانستان شد

آنها به ادامه جنگ و ویرانی در افغانستان اعتراض دارند که بیشترین قربانیان آن در مناطق پشتون‌نشین جنوبی اند-عکس از رسانه‌های اجتماعی

ده‌ها نفر امروز در گردهمایی در منطقه مرزی چمن پاکستان خواستار پایان جنگ در افغانستان شدند و از حکومت پاکستان خواستند علیه لانه‌های تروریستی در پاکستان اقدام کند. 

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها در پاکستان، از حکومت آن کشور خواست به تفاوت بین طالبان خوب و بد پایان دهد و جلوی ظهور دوباره طالبان را بگیرد. 

یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی گفت: «امروز پشتون‌ها زیر چتر تحفظ پشتون‌ها جمع شده‌اند تا حقوق خود را از دولت مطالبه کنند.» 

آن‌ها به ادامه جنگ و ویرانی در افغانستان اعتراض دارند که بیشترین قربانیان آن در مناطق پشتون‌نشین جنوبی‌اند. 

جنبش حفاظت از پشتون‌ها همچنان می‌گوید که آن‌ها تنها به رسانه‌های خارجی و رسانه‌های اجتماعی باور دارند زیرا رسانه‌های پاکستانی آن‌ها را نادیده گرفته‌ است. 

این گردهمایی، غیردولتی و به حمایت از جامعه مدنی برگزار شده است. منظور پشتین رهبری این جریان است که این بار در شهر چمن، در ایالت بلوچستان این تظاهرات را برگزار کرده است. 

دولت افغانستان از حمایت پشتون‌های آن سوی مرز استقبال می‌کند. میلیون‌ها پشتون در خاک پاکستان زندگی می‌کنند. 

اعضای این جنبش مرمانی‌اند که می‌گویند بیشترین آسیب را از جنگ‌های مرزی پاکستان با افغانستان دیده‌اند و با آن‌ها برخورد غیرانسانی صورت گرفته است. 

معترضان همچنین ادعا می‌کنند که تاکنون هزاران نفر از ساکنان مناطق قبیله‌ای تحت اداره حکومت مرکزی پاکستان مفقود شده‌اند که به گفته آن‌ها از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جنبش علیه سیاست افراطی‌سازی پشتون‌ها و مناطق قبایلی به دست ارتش پاکستان، مبارزه می‌کند و حکومت این کشور را به چالش کشیده است. 

گفته می‌شود ارتش پاکستان قبایل مذهبی را در جنگ‌های نیابتی در منطقه به ویژه افغانستان استفاده می‌کند.  

قبایل پشتون در شرق افغانستان با مرزکشی به نام خط دیورند در سال ۱۸۹۳ میلادی بین افغانستان و هند بریتانیایی تقسیم شدند و خانواده‌ها در دو طرف مرز طولانی دوهزار و پانصد کیلومتری افغانستان و پاکستان از هم جدا شدند. 

مردم زیادی از افغانستان و بخش وسیع خاک این کشور که شامل ایالت خیبر پختونخوا، مناطق قبایلی آزاد، ایالت بلوچستان و بخشی از ایالت سند، از بدنه افغانستان جدا شد که در حال حاضر جزیی از خاک پاکستان شده ‌است. 

روابط افغانستان و پاکستان به دلیل همین مناقشه مرزی همواره تنش‌آلود بوده است و بیشترین صدمه را، پشتون‌های دو طرف مرز متحمل شده‌اند.

بیشتر از