دیپلمات ایرانی متهم به بمب‌گذاری، در دادگاه حاضر نشد

«ما با یک پرونده تروریسم دولتی مواجه هستیم»

اسدالله اسدی، متهم اصلی پرونده بمب گذاری، در دادگاه حضور نیافت - عکس از تسنیم

اسدالله اسدی، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران که متهم به تلاش برای بمب‌گذاری در یکی از گردهمایی‌های سازمان مجاهدین خلق بود، امروز در دادگاهی که به همین مناسبت ترتیب داده شده بود حضور نیافت. اما وکیل او دفاعیات وی را به دادگاه ارائه کرد. البته سایر متهمان با نام‌های، نسیمه نعامی، امیر سعدونی و مهرداد عارفانی که به اتهام همدستی با اسدالله اسدی محاکمه می‌شوند، در دادگاه حضور داشتند.

قرار است جلسه بعدی دادگاه روز پنجشنبه هفته آینده برگزار شود و حکم آن نیز ابتدای سال آینده میلادی اعلام خواهد شد.

در تیرماه سال ۹۷، سازمان مجاهدین خلق قصد داشت یک گردهمایی با حضور دیپلمات‌های بریتانیایی و آمریکایی را در پاریس برگزار کند و چهار نفر متهم پرونده که تحت‌نظر نیروهای امنیتی اروپایی قرار داشتند، در مسیر بمب‌گذاری، توسط پلیس کشورهای مختلف اروپایی، دستگیر شدند. نعامی و سعدونی توسط پلیس بلژیک با نیم کیلو ماده منفجره تی.ای.تی.پی دستگیر شدند. اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در وین که از خاک آلمان در حال گذر بود و در این کشور مصونیت دیپلماتیک نداشت، توسط پلیس آلمان دستگیر شد . همچنین، دیگر متهم پرونده یعنی مهرداد عارفانی در خاک فرانسه دستگیر شد.

در صورت محکوم شدن اسدی، او ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکلای شاکیان معتقدند که عرفانی و اسدی رابطه نزدیکی داشته‌اند. اما این دو نفر ماجرا را انکار می‌کنند. ژرژ هانری بوتیه، وکیل‌مدافع سازمان مجاهدین خلق، و همکار فرانسوی او ویلیام بوردون، می‌گویند: «ما در حال بررسی یک پرونده روشن تروریسم دولتی هستیم.»

بااین‌حال دیمیتری دو بکو، وکیل‌مدافع اسدی، شاکیان را به تلاش برای تبدیل پرونده به یک دادگاه سیاسی متهم کرده است.

دولت فرانسه، جمهوری اسلامی را متهم اصلی پرونده تلاش برای بمب‌گذاری در خاک فرانسه می‌داند، بااین‌حال مقام‌های حکومت ایران این موضوع را رد می‌کنند.

بیشتر از