داوود رفیعی، فعال کارگری در دادسرای مقدس، ۷۴ ضربه شلاق خورد

دلیل صدور حکم شلاق برای فعال کارگری، اتهام «توهین به وزیر کار» بود

شعارهای نوشته‌شده روی کاغذ دلیل شکایت علی ربیعی، وزیر وقت بود که متعاقباً به صدور حکم شلاق منجر شد- تصویر از شبکه های اجتماعی 

داوود رفیعی، فعال کارگری به دست مأموران دادسرای مقدس، ۷۴ ضربه شلاق خورد.

آقای رفیعی کارگر اخراجی پارس‌خودرو، به دلیل شرکت در اعتراضات صنفی از کار اخراج شده بود و در سال‌های گذشته پیگیر وضعیت بازگشت به کار خود بوده است.

او که پیش‌تر با شکایت وزارت تعاون، کار و رفاه کارگران بازداشت‌شده بود و با سپردن وثیقه آزاد بود، هنگامی‌که برای پیگیری وضعیت پرونده خود به دادسرای مقدس مستقر در زندان اوین مراجعه کرد، بدون داشتن حکم قطعی و یا اعلام قبلی، ۷۴ ضربه شلاق خورد.

علت مراجعه او به دادسرا، تحت‌فشار قرار گرفتن وثیقه گذار از سوی قوه قضاییه اعلام‌شده است.

دلیل صدور حکم شلاق برای فعال کارگری، اتهام «توهین به وزیر کار» بود و این حکم هنوز در دیوان عالی کشور تائید نشده است. علی ربیعی وزیر سابق کار، در حال حاضر سخنگوی دولت آقای روحانی است.

همچنین، تصویر نامه‌ای از علی ربیعی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، وزیر در فروردین‌ماه ۹۸ انصراف خود از شکایت را به ریاست شعبه ۳۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران اطلاع داده است. مشخص نیست نامه انصراف علی ربیعی از شکایت در چه زمانی به دادگاه تحویل داده‌شده است و پس از گذشت یک سال و نیم از انصراف وزیر، به چه دلیلی هنوز این حکم روی پرونده آقای رفیعی بوده و حتی برای دیوان عالی نیز ارسال‌شده بود.

داوود رفیعی و تعدادی از کارگران پارس‌خودرو در جریان اعتراضات سال ۹۱ از این کارخانه اخراج شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هجدهم آبان سال ۹۵ وقتی رفیعی همراه با دو کارگر دیگر برای مذاکره و پیگیری وضعیت کاری خود به کارخانه مراجعه کردند، هر سه نفر بازداشت شدند.

پس‌ازاین واقعه او در سال ۹۶ اقدام به تحصن در مقابل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرد. این تحصن و شعارهای نوشته‌شده روی کاغذ دلیل شکایت علی ربیعی، وزیر وقت شد که متعاقباً به صدور حکم شلاق منجر شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حدود ۴۰ کارگر پارس‌خودرو به بهانه شرکت در اعتراض‌های صنفی قرارداد کاری‌شان تمدید نشد. آنان بین ۸ تا ۱۶ سال سابقۀ کار در پارس‌خودرو را داشته و از کار اخراج شدند. کارگران به نشانه اعتراض از خوردن غذای کارخانه امتناع کرده بودند.

کارخانه‌های شرکت خودروسازی پارس‌خودرو زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا است و کارگران اخراجی طبق گفته خبرگزاری هرانا از سالن‌های تولیدی ۳۵ دستگاه، P.K، ماکسیما، رنگ، L۹۰، پرس، G.T.X بوده‌اند.

اجرای ناگهانی و بدون اطلاع حکم درباره فعالان کارگری چندین بار دیگر نیز اتفاق افتاده است.

خردادماه امسال رسول طالب مقدم تلفنی به شعبه یک اجرای احکام مستقر در دادسرای اوین فراخوانده شده بود، پس از مراجعه به این مکان دستگیر شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام کرد: طالب مقدم «به‌محض ورود در اجرای احکام، بازداشت و حکم ۷۴ ضربه شلاق بر پیکر این کارگر زحمتکش بازنشسته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران توسط مسئول اجرای حکم، اجرا گردید و در شرایط بسیار نامناسب جسمی به قرنطینه زندان اوین منتقل شد.»

صدور و اجرای حکم شلاق برای کارگران در سال‌های اخیر بارها اتفاق افتاده است.

در خردادماه ۱۳۹۵ وکیل تعدادی از کارگران اخراجی معدن طلای آق‌دره در آذربایجان غربی به ایلنا گفت هفده نفر از کارگران معترض به اتهام «توهین به نگهبان شرکت» شلاق خوردند.

بیشتر از