اقدام بی‌سابقه ایندیپندنت، نهادهای عمده زیست‌محیطی را دور هم جمع کرد

این اعلامیه بخشی از کارزار «خرید و فروش وحش را متوقف کنید» ایندیپندنت است

حفاظت از گونه‌گونی حیات در طبیعت یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم است - GUILLAUME SOUVANT / AFP

نشریه ایندیپندنت در توافقی بسیار مهم با بیست نهاد حمایت از حیات وحش در مورد اضطرار اقدام برای اجتناب از یک همه گیری دیگر به توافق رسیده است. 

این اعلامیه که بخشی از کارزار «خرید و فروش وحش را متوقف کنید» ایندیپندنت است، تسلیم کنفرانس سران «گروه ۲۰» شد که در دو روز آخر هفته گذشته به میزبانی عربستان سعودی در فضای مجازی برگزار گردید. 

در این اعلامیه به سران کشورهای «گروه ۲۰» گفته شد که این تنها فرصت در طول یک نسل است که در اختیار آن‌ها گذاشته شده تا به خواست مردم پاسخ دهند و روی طبیعت سرمایه‌گذاری کنند و از کره زمین و ساکنان آن حفاظت کنند.   

در میان نهادهایی که این اعلامیه را امضاء کرده‌اند صندوق حمایت از وحش، انجمن جانورشناسی لندن، بنیاد وحش آفریقا، بنیاد پَردایز، حفظ محیط زیست بین‌الملل، فونا و فلورا اینترنشنال و موسسه جِین گودال است.  

در اعلامیه مشترک «حفظ حیات وحش ۲۰» یا «دبلیو سی ۲۰» هشدار داده شده که کووید-۱۹ به این دلیل از حیوان به انسان سرایت کرد که تعادل رابطه میان انسان و طبیعت برهم خورده است. 

این گروه در اعلامیه‌شان خطاب به سران کشورهای «گروه ۲۰» گفتند: «کووید-۱۹ زنگ خطری برای ساکنان این کره است. اکنون زمان آن رسیده که به طبیعت ارج بگذاریم و با توسعه محرک‌های اقتصاد پایدار و مبتنی بر طبیعت با برخوردی سالم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و سلامت بلندمدت کره زمین، امنیت غذایی، ازمیان بردن فقر، تغییرات اقلیمی و مساله ازمیان رفتن گونه‌گونی را مد نظر قرار داده، برای دستیابی به اهداف سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار تلاش کنیم.    

«به این دلایل است که ما، دبلیو سی ۲۰، از کشورهای عضو گروه ۲۰ می‌خواهیم روی حل معضل‌ عدم تعادل کنونی با طبیعت سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. در غیر این صورت در بلندمدت از سلامت طبیعت که به آن متکی هستیم، امنیت کنونی و آینده بشر و کل زندگی روی کره زمین محافظت نخواهد شد.»

این توافق به دنبال سه روز مذاکره به میزبانی ایندیپندنت و شریک کارزار ما، نهاد غیرانتفاعی و بین‌المللی «اسپِیس فور جایِنتز» حاصل شد.  

متن نهایی این اعلامیه با پیوستن سران ۲۰ نهاد خیریه حفظ محیط زیست، روز پنجشنبه مورد توافق قرار گرفت. 

نسخه این اعلامیه علاوه بر کنفرانس «گروه ۲۰» به مقر نخست وزیری بریتانیا، کاخ سفید واشینگتن و سفارت‌خانه‌های کشورهای «گروه ۲۰» در لندن نیز تحویل داده شده است. 

این نخستین باری است که بخش حفظ محیط زیست با چنین تعدادی از متحدان و همفکران تقاضاهای خود را با اقتصادهای بزرگ جهان مطرح کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیور پول، سردبیر شرکت «ای اس آی میدیا» شرکت مادر ایندیپندنت که روز یکشنبه هنگام تحویل اعلامیه در عربستان سعودی بود گفت: «این لحظه‌ای بسیار مهم است و شاهد اتحاد بخش حفاظت از محیط زیست در ارسال پیامی روشن به گروه ۲۰ مبنی بر این است که چیزها باید عوض شوند.  

من از بابت نقش ایندیپندنت و شریک خیریه‌مان، اسپیس فور جاینتز در محقق کردن آن بسیار مفتخرم و از ادامه کارزارمان از همکاری آتی با تمام این نهادها برای دستیابی به هدف آن‌ها – برگرداندن تعادل با طبیعت – استقبال می‌کنم.»

«دبلیو سی ۲۰» در اعلامیه‌اش همچنین گفته است که سرمایه‌گذاری روی طبیعت از جمله پایان دادن به نابود کردن جنگل‌ها، کنترل تجارت وحش و تقویت زندگی کسانی که از طبیعت وحش ارزاق می‌کنند، یک اقدام تجملی در کنار بهبود از همه‌گیری کرونا نیست.  

حفاظت از گونه‌گونی در طبیعت یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح‌های دولتی برای بهبود أوضاع است که به گونه‌ای قابل توجه از خطر همه‌گیری‌های آینده می‌کاهد و از صدمات مشابه یا عمیق‌تر علیه بشریت، اقتصاد و محیط زیست نیز خواهد کاست. 

رهبران حمایت از محیط زیست گفتند که هزینه این سرمایه‌گذاری‌ها تنها جزء کوچکی از لطمه ۲۰ تریلیون دلاری است که همه‌گیری کووید-۱۹ هم‌اکنون به اقتصاد جهانی وارد آورده است. بنابه برآوردهای اخیر، مبلغ ۵۲۵ میلیارد دلار در سال می‌تواند روند تخریب گونه‌گونی طبیعت را تا سال ۲۰۳۰ معکوس کند. این حدودا یک چهلم هزینه‌هایی است که از همه‌گیری کرونا دامن‌گیر اقتصاد جهانی شده است. 

پنج توصیه عمده گروه به رهبران «گروه ۲۰» شامل نیاز به تقویت و اعمال قوانین جاری و وضع قوانین جدید برای حفاظت از حیات وحش و محل زندگی آن‌ها، تقویت نیروهای انتظامی برای مقابله با قاچاق وحش، حفاظت از بوم‌سازگان طبیعت از طریق سرمایه‌گذاری روی آن، حمایت از جوامع محلی و مبارزه با افزایش تقاضا برای حیوانات وحشی است. 

دکتر مَکس گراهام، مدیر نهاد «اسپیس فور جاینتز»، شریک کارزار خیریه ما، به کنفرانس «گروه ۲۰» گفت: «کووید-۱۹ یک یادآوری وحشتناک در مورد بی‌احترامی به طبیعت است که نشانه‌های فراوان آن را در انقراض جانوران، از میان رفتن جنگل‌ها و آلودگی می‌بینیم.»   

او می‌گوید: «این حقیقتا نقطه عطفی نمایانگر آن است که افکار عمومی به گونه‌ای گسترده از اقدامات دولت‌های گروه ۲۰ برای حفاظت از حیات وحش و طبیعت حمایت می‌کند. آن‌ها باید بدانند که سرمایه‌گذاری روی طبیعت به منظور کاهش خطر همه‌گیری به مراتب مقرون به صرفه‌تر از رویارویی با عواقب ناخوشایند اقتصادی ناشی از آن است و باید به آن عمل کنند.» 

نهادهایی که جنبش «دبلیو سی ۲۰» را تشکیل داده‌اند عبارتند از: «پارک‌های آفریقا»، «بنیاد وحش آفریقا»، «بِرد لایف اینترنشنال»، «بنیاد بوُرن فری»، «کانسروِیشِن اینترنشنال»، «آموزش طبیعت، ویتنام»، «آژانس پژوهش‌های محیط زیست»، «فونا‌اند فلورا اینترنشنال»، «انجمن جانورشناسی فرانکفورت»، «فری لند»، «انستیتوی جین گودال»، «بنیاد پَرَدایز اینترنشنال»، ««اسپیس فور جاینتز»، «نِیچِر کانسرواتوری»، «ترافیک»، «وایلد اید»، «انجمن حفاظت از حیات وحش»، «دبلیو دبلیو اف» و «انجمن جانورشناسی لندن». 

برای دادن اعانه به «اسپیس فور جاینتز» شریک خیریه ایندیپندنت برای کارزار «توقف تجارت غیرقانونی وحش» این‌جا را تقه بزنید.

© The Independent

بیشتر از جهان