تهران شهروند استرالیایی- بریتانیایی را با سه شهروند ایرانی مبادله کرد

چندین شهروند خارجی و ایرانی‌های با تابعیت دوگانه به اتهام‌های عمدتا امنیتی در ایران زندانی هستند

تلویزیون دولتی ایران چهارشنبه شب از تبادل یک شهروند بریتانیایی-استرالیایی بازداشت شده در ایران، با سه شهروند ایرانی زندانی در خارج از ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، کایلی مور-گیلبرت با سه شهروند ایرانی که در خارج از کشور در زندان به سر می‌بردند مبادله شده است.

تلویزیون دولتی ایران تصاویری را از او، در حالی که حجاب خاکساری رنگ بر تن داشته و روی صندلی نشسته که ظاهرا در داخل سالن یک فرودگاه است، پخش کرد.

جزئیات توافق برای تبادل زندانی و این که کایلی مور دقیقا چه زمانی به استرالیا باز خواهد گشت، هنوز مشخص نیست.

این استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، شهریور ۱۳۹۷ برای شرکت در کنفرانس شیعه‌شناسی در قم به ایران رفت، اما هنگام بازگشت به استرالیا بازداشت شد.

تا مدت‌ها خبر بازداشت او رسانه‌ای نشد و سرانجام در جریان بازداشت دو استرالیایی دیگر در ایران، با تاخیر ۱۰ ماهه از سوی مقام‌های ایران و استرالیا تایید شد.

اتهام مور-گیلبرت «جاسوسی برای اسرائیل» عنوان شده بود و قوه قضاییه جمهوری اسلامی او را بر اساس همان اتهام، به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

سه ایرانی مبادله شده «یک تاجر و دو شهروند» معرفی شده و در تصاویر پخش شده از تلویزیون ایران استقبال از آنها در یکی از فرودگاه‌های تهران نشان داده می‌شود.

چندین شهروند خارجی و ایرانی‌های با تابعیت دوگانه، به اتهام‌های عمدتا امنیتی، در ایران زندانی هستند و کشورهای غربی می‌گویند تهران برای امتیازگیری اقدام به «گروگان‌گیری» می‌کند.

سیامک نمازی و پدر او باقر که تابعیت آمریکا را دارند، نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی، احمدرضا جلالی پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی، از جمله دوتابعیتی‌های زندانی در ایران هستند.

در جدیدترین مورد، ناهید تقوی که تابعیت دوگانه آلمان و ایران را دارد، روز ۲۵ مهر ۱۳۹۹ در تهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد و اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی به شهروندان خود، به ویژه آنهایی که تابعیت ایران را هم دارند، هشدار داده از سفر به ایران خودداری کنند.

بیشتر از