خط فقر در تهران به ده میلیون تومان رسید

پیش‌تر خط فقر با استانداردهای دهک سوم درآمدی در ایران تعریف می‌شد

از سال گذشته کوچ بزرگ مردم از شهرها به حاشیه، همواره مطرح بوده است- عکس از ایرنا

«زهرا کریمی» عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «تقریبا شاهدیم طبقه متوسط در حال نزدیک شدن به طبقه فرودست است.» به گفته خانم کریمی در سال ۹۹ بسیاری از پژوهش‌ها نشان داد که خط فقر در تهران به ده میلیون تومان رسیده است. همچنین هزینه اجاره مسکن و خوراک شرایط را به سمتی سوق داده است که در کلان‌شهرها و به‌ویژه تهران شاهد مهاجرت افراد به حومه شهر هستیم.

از سال گذشته کوچ بزرگ مردم از شهرها به حاشیه، همواره مطرح بوده است. افزایش تصاعدی زندگی چاره‌ای جز حرکت به سمت حاشیه و حومه شهرها باقی نگذاشته است. افزایش خط فقر در کشور یکی از دلایل تغییر شکل زندگی مردم در ایران است.

گزارش خرداد ماه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حکایت از آن دارد که نرخ تورم بالا در سال‌های اخیر رشد قابل توجه خط فقر را در شهر تهران و سایر نقاط کشور به همراه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا حدود سال ۱۳۹۷ خط فقر مطابق با استانداردهای زندگی خانوارهای دهک‌های سوم جامعه در ایران تعریف می‌شد و طبق همین خط‌کش خانواده‌هایی که بالاتر از دهک سوم درآمدی بودند، توانایی تامین حداقل هزینه‌های زندگی را داشته و زیر دهک سوم توانایی تامین هزینه‌های زندگی برایشان سخت می‌شد. در واقع پایین‌ترین طبقه اقتصادی در کشور، خانواده‌هایی را شامل می‌شوند که در دهک اول هزینه‌ای قرار دارند.

اما طی سه سال اخیر شاهد افزایش تصاعدی هزینه‌های زندگی در ایران هستیم که خط فقر را به میانه دهک هفتم رسانده است.

در نخستین روز آبان ماه سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد طبق طرح مصوب کمیسیون ۶۰ میلیون‌نفر واجد شرایط برای دریافت یارانه برای خرید کالاهای اساسی می‌شوند.

این گفته محمد مهدی مفتح، به این معنا بود که ۷۵ درصد جمعیت ایران مستحق دریافت یارانه شناخته شده‌اند. در حالی فقر به دهک هفتم جامعه رسیده است که به نظر می‌رسد دولت، مجلس و سایر نظام‌های مسؤول و تصمیم‌گیر در ایران سیاست و راهبردی برای ایجاد تغییر در جلوگیری از ادامه این روند در دستور کار خود ندارند.

دولت در ایران برای شناسایی این که چه گروه‌هایی از دریافت یارانه بهره‌مند می‌شوند، خانوارها را براساس درآمد، شغل، مسکن و هزینه‌هایی که می‌کنند در دهک اقتصادی قرار داده است. این دهک‌های هزینه‌ای به دولت کمک می‌کند تا خانواده‌های کم‌درآمدی که باید یارانه به آن‌ها تعلق بگیرد، شناسایی کند. بر همین اساس سه دهک بالای جامعه از یارانه کنار گذاشته شده و هفت دهک باقی مانده مشمول دریافت یارانه می‌شدند.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران در تیرماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که در سال گذشته، در مناطق شهری متوسط هزینه کل یک خانوار در دهک اول معادل ده میلیون و ۴۸۳ هزار تومان در سال بوده است. درحالی که این عدد برای دهک دهم معادل ۱۳۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان گزارش شده است.

به نظر می‌رسد تنها خانوارهایی که جزو سه دهک بالای درآمدی در ایران و حتی در تهران هستند از مشکل معیشتی برخوردار نباشند.

رکود اقتصادی، تحریم‌ها، کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، کرونا، افزایش نرخ ارز و سکه از جمله مواردی است که پا روی گلوی مردم در ایران گذاشته و هر روز فقر را از رگ گردن به مردم نزدیک‌تر می‌کند.

بیشتر از