پیشنهاد چین: تشکیل سامانه جهانی ردگیری مسافران

براساس تحلیلی از سوی نیویورک تایمز، سامانه کد کیو آر چین، ظاهرا اطلاعات را در اختیار پلیس هم قرار می‌دهد 

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ـ STR / AFP

چین از کشورهای جهان خواسته است با استفاده از کد کیو آر (QR) یک سامانه جهانی ردگیری کووید-۱۹ اختیار کنند تا امکان مسافرت‌های بین‌المللی در طول شیوع بیماری عالم‌گیر تسریع شود. 

به گزارش خبرگزاری دولتی شین‌هوآ، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در جریان اجلاس مجازی سران گروه ۲۰ روز شنبه گفت کشورها باید به منظور تسهیل «جریان روان» اقتصاد جهانی، سیاست‌های خود را با همدیگر هماهنگ کنند. 

آقای شی گفت: «ما باید سیاست‌ها و استانداردهای خود را بیشتر هماهنگ کنیم و به منظور تسهیل جریان منظم کارکنان روش‌های سریع ایجاد کنیم.» 

وی افزود: «چین در قالب کدهای بین‌المللی کیو آر سامانه‌ای را از روی نتایج آزمایش‌های موفق خود پیشنهاد کرده که مدارک بهداشتی جهانی را به طور متقابل به رسمیت می‌شناسد. امیدواریم کشورهای بیشتری به این سامانه بپیوندند.» 

شی توضیح نداد که این طرح چگونه کار می‌کند و نگفت چه شباهتی با سامانه کد کیو آر خود چین دارد، که با صدور یک رمز سه رنگ برای شهروندان مشخص می‌کند آیا آن‌ها باید به قرنطینه بروند یا نه. 

در حالی که چین بسیار بهتر از سایر کشورهای بزرگ توانست شیوع ویروس را در داخل مرزهای خود مدیریت کند، به کار گرفتن فناوری ردگیری هراس بیشتری در میان مردمی ایجاد کرد که پیش از این هم به شدت تحت نظر بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 براساس تحلیلی از سوی نیویورک تایمز، سامانه کد کیو آر چین، که به ذخیره‌سازی داده‌های سلامت و سفر می‌پردازد، ظاهرا اطلاعات را در اختیار پلیس هم قرار می‌دهد. 

در عین حال، شهر هانگژو گفته است که قصد دارد برای ساکنان این شهر یک نسخه دائمی از این نرم‌افزار را تدارک ببیند. 

کنیت روت، رئیس گروه حقوقی دیده‌بان حقوق بشر، هشدار داد که چنین سامانه‌ای در مقیاس جهانی نهایتا به سبب کشیده شدن موضوع نظارت به خارج از مرزها می‌تواند به صورت یک «اسب تراوا» عمل کند. 

آقای روت روز یکشنبه توییت کرد: «مراقب سامانه کد جهانی کیو آر پیشنهادی دولت چین باشید. 

اول موضوع سلامت است ولی بعد می‌تواند به آسانی به اسب تراوایی تبدیل شود که جنبه سیاسی و حذفی پیدا می‌کند، درست شبیه به خطری که در استفاده از سامانه اعتبار اجتماعی چین وجود دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان