تیم والیبال ایران از سد برزیل عبور می‌کند؟

AFP

برای صعود تیم ملی والیبال ایران به نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها راه سریع‌تر البته پیروزی مقابل لهستان بود. لهستانی که با تمام ستاره‌هایش به شیکاگو نرفته بود و این می‌توانست برای ایران امیدوارکننده باشد. ایران بازی لهستان - برزیل را که منجر به پیروزی لهستان شد نیز در شب اول بازی‌ها دیده بود و این باید به شناخت ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ایران از حریف کمک می‌کرد. اما قابل پیش‌بینی بود که بازی در شیکاگو به آسانی بازی خانگی در ارومیه نیست.

شکست ۳-۱ ایران مقابل لهستان، آغاز یک بازی سرنوشت‌ساز برای تیم ملی ایران است و حالا ایران راهی ندارد جز اینکه مقابل برزیل بدرخشد و به پیروزی برسد تا به عنوان تیم دوم به نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها صعود کند.

ایران ۱ - لهستان ۳. این نتیجه ست‌های بازی با لهستان است:

ایران  ۲۵ | ۱۸ | ۲۰ | ۲۲

لهستان  ۲۱ | ۲۵ | ۲۵ |۲۵

در بازی با لهستان، امیر غفور، پشت خط زن تیم ملی والیبال ایران موفق به کسب ۲۲ امتیاز شد و در طرف مقابل و در تیم لهستان هم بارتوش بدنورز توانست ۲۴ امتیاز برای تیم ملی کشورش کسب کند.

تیم ایران در این بازی ۴۷ امتیاز از اسپک، ۱۲ امتیاز از دفاع، ۴ امتیاز از سرویس و ۲۲ امتیاز از اشتباهات لهستان به دست آورد. لهستانی‌ها هم ۵۶ امتیاز از اسپک، ۱۱ امتیاز از دفاع، ۹ امتیاز از سرویس و ۲۰ امتیاز از اشتباهات ملی‌پوشان ایران کسب کردند.

شاگردان ایگور کولاکوویچ در دومین مسابقه خود در لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ از ساعت ۰۲:۳۰ بامداد شنبه به وقت تهران به دیدار برزیل خواهند رفت.

اگرچه برخی منابع خبری و حتی گزارشگران تلویزیون ایران صعود ایران به نیمه‌نهایی را فارغ از برد ایران به ست‌هایی که ایران باید مقابل برزیل به دست آورد، مربوط دانستند اما پیروزی ایران منجر به صعود می‌شود و در والیبال اول بازی رودررو را در نظر می‌گیرند و بعد ست‌ها را می‌شمارند.

بازی آتشین تحت تاثیر کوبیاک

بازی با لهستان حالا دیگر به رقابتی آتشین برای والیبال ایران تبدیل شده. میخال کوبیاک به آتش این بازی افزوده. او اگرچه در ارومیه و شیکاگو با تیم لهستان نبود اما سایه ماجراها و حاشیه‌هایش از این بازی دور نشد. خواندن نامه عذرخواهی اجباری از سوی فدراسیون جهانی و محرومیت برای او، پایان جنجال‌های کوبیاک نیست و او همین چند روز پیش در گفت‌وگو با وب‌سایت لهستانی sport.pl دوباره همان موضع پیشین خود را تکرار کرد و گفت: «معتقدم ایران اینطوری است که البته تعجبی هم ندارد.»

برخوردهای هواداران ایرانی در صفحه‌هایی که به نام میخال کوبیاک در شبکه‌های اجتماعی هست، او را عصبانی کرده و البته او گفته که صفحه‌ای رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارد و اگر اینطور است احتمالا هواداران ایرانی در صفحات فیک یا صفحات هواداری او کامنت‌هایی با محتوای زننده منتشر کرده‌اند. هر چه هست آتش اختلافات بین والیبال دو کشور در ظاهر با نامه عذرخواهی که رییس فدراسیون لهستان به نام کوبیاک نوشته بود، خاموش شد و حتی در اتفاقی نمایشی شهردار ارومیه سرمربی تیم لهستان را به عنوان شهروند افتخاری ارومیه معرفی کرد.

تیم والیبال ایران، نه فقط تحت تاثیر این ماجراها بلکه در رقابتی سخت برای صعود به نیمه نهایی لیگ جهانی، شب پر تب و تابی را در شیکاگو پشت سر گذاشت. پیروزی لهستان، ایران را به جنگی سخت مقابل برزیل هل داد که تنها راه برای صعود در رقابتی  است که همه در والیبال دنیا به آن خیره می‌شوند.

واکنش‌ها به اعتراض ایران درباره معطلی در فرودگاه

تیم ملی والیبال ایران در آمریکا و پیش از بازی با لهستان ماجراها و حاشیه‌های دیگری را نیز پشت سر گذاشته است. ورود تیم ایران به خاک آمریکا منجر به بحث‌هایی شد. ایران مدعی معطلی ورزشکارانش در فرودگاه بود و روابط عمومی فدراسیون والیبال ایران اعلام کرد که آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به افشین داوری سرپرست فدراسیون والیبال ایران، بابت اتفاقات رخ داده در فرودگاه شیکاگو برای تیم ملی ایران اظهار شرمساری کرده است. اما فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرد آقای گراسا در نامه خود به فدراسیون والیبال ایران ابراز شرمندگی نکرده و عذرخواهی نیز نکرده است. فدراسیون جهانی والیبال نوشت که به خاطر این اتفاقات برای تیم والیبال ایران ناراحت است چون مدت‌ها درباره ورود بی‌دردسر و امن تیم ایران به آمریکا مذاکره کرده بود.

سخنگوی گارد گمرک شیکاگو گفته این رفتار -بازرسی در فرودگاه- کاملاً قانونی و بر طبق مقررات بوده و رفتار غیر عادی رخ نداده است و البته مسئولان فدراسیون والیبال ایران رفتارها را غیر عادی عنوان کرده‌اند. هر چه هست، ورزش همیشه در اوج اختلافات سیاسی کشورها، دست‌کم در میدان از این مسائل فارغ است و بازیکنان و مربیان نقش‌های زیباتر و تماشایی‌تری نسبت به نقش‌های عرصه سیاست بین ملت‌ها بازی می‌کنند. والیبال ایران در شیکاگو می‌تواند یکی از دوران‌های طلایی خود را رقم بزند، البته اگر به کمک ایرانی‌های پرشمار در شیکاگو که بسیاری از آنها چند دهه از زندگی خود را در آمریکا گذرانده‌اند، بتواند ازمانع برزیل عبور کند.

بیشتر از ورزش