جمهوری‌خواهان از سمت جدید جان کری خشنود نیستند

آقای کری در حالی به نمایندگی ویژه ریاست جمهوری در امور اقلیم منصوب شد که در دوره ریاست جمهوری اوباما وزیر خارجه بود

جان کری، نماینده ویژه جو بایدن در امور اقلیم ـ JIM WATSON / AFP

انتصاب جان کری یکی از ارکان دولت اوباما از سوی جو بایدن برای مقابله با تغییر اقلیم که روز دوشنبه صورت گرفت به مذاق جمهوری‌خواهان خوش نیامد اما اعتدال‌گرایان و شماری از جناح مترقی از این انتصاب راضی بودند. 

آقای کری در حالی به نمایندگی ویژه ریاست جمهوری در امور اقلیم منصوب شد که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در دوره ریاست جمهوری اوباما وزیر خارجه بود و در سال ۲۰۰۴ با جورج دبلیو بوش برای راه یافتن به کاخ سفید رقابت کرده بود. 

او در شورای امنیت ملی مشغول به کار خواهد شد و نخستین بار است که انتصابی رسمی برای مقابله با تغییر اقلیم صورت می‌گیرد که طبق بیانیه گروه انتقال قدرت، بازتابی از دیدگاه بایدن رییس جمهور منتخب ایالات متحده مبنی بر این است که تغییر اقلیم «موضوعی اضطراری در حوزه امنیت ملی» است. 

کری در زمان تصدی وزارت خارجه از جمله معماران پیمان اقلیمی پاریس بود در حالی که ترامپ در سال ۲۰۱۷ از این پیمان تاریخی کنار کشید و آقای بایدن قصد دارد هر چه زودتر از نو به آن بپیوندد. 

آقای کری پس از اعلام این انتصاب در توییتر نوشت: «آمریکا به زودی صاحب دولتی خواهد شد که بحران اقلیم را تهدیدی جدی برای امنیت ملی تلقی می‌کند و بر همین اساس با آن مقابله می‌کند. افتخار می‌کنم که در سمت نماینده رییس جمهور در امور اقلیم برای مقابله با این بحران با رییس جمهور منتخب، متحدان ما و رهبران جوان جنبش اقلیم همکاری کنم.» 

او سپس افزود: «کار خیلی زیادی در چارچوب پیمان پاریس باقی مانده که باید انجام دهیم. به دولت برمی‌گردم تا آمریکا را برای مقابله با بزرگ‌ترین چالش این نسل و نسل‌های آینده به مسیر درست برگردانم. برای مقابله با بحران اقلیم همکاری همگان لازم است.» 

کار خیلی زیادی در چارچوب پیمان پاریس باقی مانده که باید انجام دهیم. به دولت برمی‌گردم تا آمریکا را برای مقابله با بزرگ‌ترین چالش این نسل و نسل‌های آینده به مسیر درست برگردانم. برای مقابله با بحران اقلیم همکاری همگان لازم است. 

تام استیر نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری که رهبری گروه کارزار انتخاباتی بایدن در امور تغییر اقلیم را به عهده گرفته بود نیز در توییتر نوشت: «مایه افتخار فراوان است که دوست نازنینم وزیر خارجه پیشین ایالات متحده جان کری به سمت نمایندگی رییس جمهور در امور اقلیمی منصوب شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مقابله با بحران اقلیم، بازگرداندن آمریکا به نقش رهبری جهان در امور اقلیمی و همکاری بین‌المللی در راستای نجات سیاره زمین به چنین رهبری نیاز داشتیم.»

ال گور معاون پیشین ریاست جمهوری و کنشگر امور اقلیمی نیز در توییتر نوشت: «رییس جمهور منتخب بایدن با سپردن نمایندگی امور اقلیمی به جان کری انتخابی عالی انجام داد. تجربه و شوری که کری دارد دقیقاً همان چیزی است که برای احیای رهبری آمریکا در مقابله با بحران اقلیمی و ساماندهی به همبستگی‌ها نیاز داریم.» 

سناتور اد مارکی نیز که همراه با آلکساندریا اوکاسیو- کورتز از حزب جمهوری‌خواه متولی پیمان نوین سبز و همانند کری اهل نیوانگلند است به وی تبریک گفت. 

او در توییتر نوشت: «واقعاً کسی بهتر از جان کری وجود ندارد که واکنش شجاعانه کل دولت به بحران مهم روزگار ما یعنی تغییر اقلیم را هماهنگ کند. این انتخاب جلوه‌ای از رهبری عالی در خط‌مشی خارجی ما و حوزه امنیت ملی است که به آن نیاز داریم.» چاک شومر رهبر اقلیت مجلس سنا، جی اینسلی فرماندار واشینگتن و رونالد کلاین رییس آینده کارکنان کاخ سفید نیز در توییتر از این انتصاب حمایت کردند. 

تام کاتن سناتور ایالت آرکانزاس نیز که بارها بیانیه‌های گمراه‌کننده در مورد تغییر اقلیم را منتشر کرده است سریع در مورد این انتصاب در توییتر اظهار نظر کرد. 

این مقام رسمی حزب جمهوری‌خواه نوشت: «جان کری سرخوشانه دارد به شغل رویایی‌اش یعنی جا خوش کردن در هتل‌های شیک اروپای مرکز برمی‌گردد تا در مورد توافق‌هایی مذاکره کند که به درد آمریکا نمی‌خورند.» 

جان کری سرخوشانه دارد به شغل رویایی‌اش یعنی جا خوش کردن در هتل‌های شیک اروپای مرکز برمی‌گردد تا در مورد توافق‌هایی مذاکره کند که به درد آمریکا نمی‌خورند. 

دین براونینگ عضو پیشین کمیسیون «لوهای کانتی» در پنسیلوانیا از حزب جمهوری‌خواه نیز در توییتر نوشت که گماردن کری به سمت «فرماندهی امور اقلیمی شوخی تمامی عیاری است که زبان در وصف آن قاصر است.» 

اومار ناوارو عضو حزب جمهوری‌خواه نیز که بارها با ماکسین واترز جمهوری‌خواه در کالیفرنیا رقابت کرده و شکست خورده است در توییتر نوشت: «جان کری با آن عمارت درندشتی که دارد می‌خواهد به مقابله تغیرات اقلیمی برود.» 

جان کری پارسال ائتلاف دو حزبی «جنگ جهانی صفر» را با حضور سیاست‌مداران ایالات متحده، سران جهان و شماری از افراد مشهور به راه انداخت. 

او در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت در مقابله با بحران جهانی اقلیم مهم آن است که «فوجی از مردم را بسیج کنیم که خواهان اقدام فوری برای مقابله با تغییر اقلیم و متناسب با چالش‌های آن باشند» یعنی همان نکاتی که رییس جمهور منتخب بایدن در طرح خودش برای اقلیم مطرح کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان