حجم تجارت چین با عربستان و اسرائیل بیش از ایران است

تراز تجاری میان تهران و پکن به سمت چین سنگینی می‌کند

تراز تجاری ایران دو میلیارد دلار کمتر از چین است - STR / AFP

گمرک چین گزارش داده که حجم مبادلات تجاری بین ایران و این کشور طی ۹ ماهه نخست سال جاری، با افتی ۳۸.۵ درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که میزان تجارت چین با عربستان سعودی و اسرائیل، بیش از ایران است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط گمرک چین، حجم مبادلات بین این کشور و ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری به  ۱۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال گذشته در حدود ۷ میلیارد دلار کاهش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کشور طی ۹ ماه نخست امسال  ۶ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. اما طی همین مدت ایران ۴ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار به چین صادر کرده که نشان می‌دهد تراز تجاری دو کشور در حدود ۲ میلیارد دلار به نفع چین است. این در حالی است که تجارت چین با عربستان ۴۹.۲ و با اسرائیل ۱۲.۶۶ میلیارد دلار بیشتر از تجارت با ایران بوده است.

در همین رابطه تسنیم می‌نویسد که بررسی میزان صادرات و واردات چین نشان می‌دهد که ایران جایگاه مناسبی در آن ندارد. سهم ایران از کل صادرات ۱۸۱۱ میلیارد دلاری چین معادل ۰.۳۶ درصد و از کل واردات ۱۴۸۵ میلیارد دلاری این کشور تنها ۰.۳ درصد است. به‌عبارت‌دیگر ایران در میان شرکای تجاری چین، رتبه ۴۹ را در اختیار دارد.

این در حالی است که پیش‌تر مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین مدعی شده بود که در دوران کرونا، روابط اقتصادی بین دو کشور پایدار است.

بیش از نیمی از تجارت چین طی این مدت با کشورهای آسیایی بوده و آمریکا نیز سهمی ۱۲ درصدی از میزان را در اختیار داشته است.

بیشتر از جهان