درخواست از نخست وزیر بریتانیا: «وزیر واکسن تعیین کنید»

امید دولت برای رسیدن به واکسن مؤثر در هفته‌های اخیر افزایش یافته است

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در پارلمان این کشور - UK Parliament/Jessica Taylor/Handout via REUTERS

حزب کارگر از بوریس جانسون خواست تا وزیری را برای نظارت بر توزیع واکسن کرونا منصوب کند چرا که انجام آن در صورت تصویب واکسن نیازمند «تلاشی عظیم» است. 

جاناتان اشورث، وزیر بهداشت سایه، گفت نخست وزیر باید با در نظر گرفتن یک پست «وزارت برای واکسن» مانع از تکرار اشتباهاتی شود که هنگام خرید پی‌پی‌ای و آزمایش‌های کووید و عملیات ردگیری صورت گرفت. 

این پست وزارت، وظیفه دارد به طور منظم گزارش‌هایی را درباره پیشروی برنامه واکسیناسیون به مجلس ارائه کند و موظف است با راه‌اندازی کارزارهای تبلیغاتی در سطح ملی اطمینان حاصل کند که مردم از فواید واکسن آگاهی کامل دارند و می‌توانند بر تردیدهای پیرامون آن غلبه کنند. 

با گزارش‌هایی که از اثربخشی واکسن فایزر و بیونتک منتشر شد و نشان داد ۹۵ درصد در جلوگیری از کووید-۱۹ موفقیت دارد، امیدهای دولت برای رسیدن به واکسن مؤثر در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن دیگری هم از دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا بیرون آمد که حاکی است اثربخشی قابلی دارد و انتظار می‌رود اولین داده‌های آزمایش‌های گسترده بالینی آن در کشورهای مختلف سراسر جهان پیش از پایان سال آماده شود. 

مت هنکاک، در جمع خبرنگاران مقابل ساختمان شماره ۱۰، درباره ویروس کرونا گفت که رسما از تنظیم‌کنندگان، نهاد ناظر تصویب‌کننده محصولات دارویی و بهداشتی، خواسته است تا واکسن فایزر-بیونتک را برای استفاده در بریتانیا مورد بررسی قرار دهند. وی افزود این شرکت ارسال داده‌ها به تنظیم‌کنندگان را از هم‌اکنون آغاز کرده است. 

او گفت: «در صورتی که تنظیم‌کنندگان واکسن را تصویب کنند، ما آمادگی داریم همین ماه آینده واکسیناسیون را آغاز کنیم و عمده توزیع را در سال جدید انجام دهیم. ما در راه صحیحی قدم گذاشته‌ایم ولی هنوز راه درازی در پیش داریم.» 

آقای اشورث گفت: «مردم پس از ماه‌ها قربانی دادن، به واکسنی دل بسته‌اند که جان‌شان را نجات می‌دهد و آن‌ها را از مقررات محدودکننده رها می‌کند. 

ولی پس از اشتباهات اجرایی در خرید پی‌پی‌ای و ضرر ۱۲ میلیارد پوندی در سامانه‌‌های شکست خورده آزمایش و ردگیری، هیچ کس دیگر فاجعه اجتناب‌پذیر را قبول نمی‌کند.»

وی افزود: «بوریس جانسون باید ملت را مطمئن کند که وزیرانش منابع و برنامه‌های لازم را برای عرضه واکسن مطابق قولی که دادند در اختیار دارند. ما نیاز به تلاش عظیمی داریم که عرضه واکسن را در حجم و اندازه‌ای میسر کند که هیچ شباهتی با آن چه تاکنون دیده‌ایم ندارد. 

ما نباید در مرحله بعدی نبردمان با ویروس کرونا که اهمیتی حیاتی دارد سستی کنیم. دولت باید به فوریت منابع لازم را تأمین کند تا توزیع سریع و روان واکسن قابل انجام باشد. برنامه‌ریزی باید همین الان انجام گیرد.» 

پروفسور کالم سمپل، که عضو گروه اضطراری مشاوران علمی دولت است، معتقد است در صورت تصویب یک واکسن و تزریق آن به اکثریت افراد آسیب‌پذیر، امکان دارد که پیش از تابستان،  مقررات فاصله‌گیری اجتماعی برچیده شوند. 

او روز یکشنبه در برنامه سوفی ریج اسکای نیوز گفت: «تلاش شدیدی برای رساندن واکسن به تمام جامعه، نه فقط سالمندان، صورت خواهد گرفت، ولی سالمندان و آسیب‌پذیران باید اول واکسینه شوند. من فکر می‌کنم بهار سال آینده شاهد برداشتن محدودیت‌ها باشیم. 

در مورد بقیه مردم هم فکر می‌کنم کل تابستان را مشغول واکسیناسیون انبوه بقیه جامعه باشیم و این طوری است که همه مصونیت پیدا می‌کنیم، مصونیتی که اجازه می‌دهد به زندگی عادی برگردیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان