وزیر خارجه آمریکا با مذاکره‌کنندگان افغانستان و طالبان دیدار کرد

این دیدار در جریان سفر مایک پمپئو به قطر صورت گرفت

دیدار مایک پومپئو با مذاکره‌کنندگان گروه طالبان در قطر- Patrick Semansky / POOL / AFP

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در دوحه پایتخت قطر با مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان و گروه اسلامگرای طالبان دیدار کرد و بر کمک ایالات متحده به پیشبرد مذاکرات صلحی که بین دو طرف در جریان است، تاکید ورزید.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، مایک پمپئو در جریان دیدار با هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفت که ایالات متحده برای رسیدن به توافق صلح با طالبان «در کنار می‌نشیند و هر جا که لازم باشد ،کمک می‌کند.»

وی همچنین با مذاکره‌کنندگان گروه طالبان نیز دیدار داشت. دو تن از مقام‌های طالبان به اسوشیتدپرس گفتند که طرفین در این دیدار به زمینه‌های مشترک برای خارج کردن مذاکرات صلح از سکون و پیشبرد آن دست یافتند.

این مقام‌هایی که نخواستند هویتشان فاش شود، توضیح بیشتری در مورد «زمینه‌های مشترک» مورد اشاره ارائه نکردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیدارها در حالی صورت گرفته است که ایالات متحده به روند خروج نظامیانش از افغانستان سرعت بخشیده است.

آمریکا و گروه طالبان اواسط زمستان سال گذشته توافق کردند که در ازای ارائه تضمین‌های امنیتی از سوی ایالات متحده و تعهد گروه طالبان به آغاز مذاکرات صلح با کابل، همه نظامیان خارجی از افغانستان خارج شوند.

به دنبال آن توافق، دولت افغانستان در ماه سپتامبر گفت‌وگوها با طالبان را با هدف پایان دادن به جنگ آغاز کرد. هر چند دو طرف برای تبادل زندانیان توافق کردند و آن را به اجرا در آوردند، اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند.

بیشتر از جهان