نامزد «اطلاعات روز» برای جایزه جهانی مبارزه با فساد

روزنامه چاپ کابل کارمندان دولت را به افشاگری تشویق می‌کند

افغانستان همچنان از آلوده‌ترین کشورها به فساد اداری و مالی است -عکس از دیدبان شفافیت بین‌المللی 

روزنامه «اطلاعات روز» چاپ کابل و ذکی دریابی، مدیر مسؤولش به دلیل گزارش‌های تحقیقی و افشاگری موارد فساد اداری و مالی در افغانستان برای جایزه بین‌المللی مبارزه با فساد سال ۲۰۲۰ میلادی نامزد شدند. 

سازمان شفافیت بین‌المللی از میان چهارصد نفر، چهار نفر را برای این جایزه معتبر نامزد کرده‌است که قرار است برنده آن ‌تا دوم ماه دسامبر مشخص شود. 

رقیبان ذکی دریابی برای معتبرترین جایزه ضدفساد، آنا گومز، فعال ضدفساد پرتغالی، بولوتویا چولونباتر، روزنامه‌نگار مغولستانی و بوتاکوز کوپبایووا، فعال قزاقستانی‌اند که آن‌ها نیز به سبب تلاش در این راستا برای دریافت این جایزه مد نظر گرفته شده‌اند. 

همه این فعالان در شرایط بسیار دشوار برای مبارزه با فساد اداری و مالی و تامین شفافیت پیگیرانه کار کرده‌اند. 

سازمان شفافیت بین‌المللی درباره روزنامه‌نگار افغان می‌گوید: «ذکی دریابی و روزنامه‌اش به رغم شرایط به شدت سخت کاری برای روزنامه‌نگاران مستقل و آزادی بیان در افغانستان، نقش برجسته‌ای در به چالش کشیدن فساد دولتی داشته‌اند. اطلاعات روز به‌رغم محدودیت مالی توانسته‌است، امید خلق کند و پیام روشنی از شجاعت، تعهد و فداکاری را در زمینه تحقیق برای افشا و به چالش کشیدن فساد اداری در افغانستان داشته باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دریابی هم گفت که فساد اداری یک مشکل محلی یا منطقه‌ای نیست بلکه یک چالش جهانی است و مبارزه با آن مسؤولیت جمعی ما است. 

روزنامه اطلاعات روز در کنار نشریه‌های «هشت صبح» و «صبح کابل» سومین روزنامه اصلی پایتخت است که موضع مستقل و انتقادی دارد. 

این روزنامه تاکنون چندین مورد فساد اداری و مالی را در دولت افغانستان افشا کرده‌است اما کمتر پیش آمده‌است که دولت افغانستان در مورد افراد متهم اقدام کرده باشد. 

این روزنامه یک بخش جداگانه‌ با عنوان گزارشگری تحقیقی و «افشاگری اطلاعات روز» دارد که مردم را به افشاگری قانون‌شکنی‌ها و فساد اداری تشویق می‌کند و هدف خود را ارتقا و توسعه آگاهی و توجه به مسائل مرتبط با شفافیت و پاسخگویی در جامعه می‌داند. 

اطلاعات روز می‌نویسد: «هدف ما افزایش دخالت شهروندان در مدیریت مسائل مرتبط با منافع عمومی و وقت گذاشتن برای مشارکت فعال کارمندان دولتی و خصوصی در مدیریت صحیح نهادهایی است که در آن کار می‌کنند.» 

از این روزها ده‌ها سند درباره فساد اداری و مالی در اختیار اطلاعات روز قرار گرفته‌است. 

افغانستان همچنان از آلوده‌ترین کشورها به فساد اداری و مالی است که در نهادهای دولتی آن سالانه چند صد میلیون دلار رشوه پرداخت می‌شود و در قعر جدول شفافیت بین‌المللی قرار دارد.

بیشتر از