انتقاد از فساد گسترده اداری در افغانستان

سفیر آمریکا در کابل: فساد اداری مانع پیشرفت و ترقی در افغانستان شده است

فساد اداری در افغانستان از سال ۲۰۰۲ به این سو به یک فرهنگ تبدیل شده است/Thomas WATKINS / AFP

سفیر آمریکا در کابل، گفته است فساد گسترده‌ اداری در حکومت افغانستان، مانع پیشرفت و ترقی در این کشور شده است و این پدیده بیش از به هرچیزی دیگر، ایالات متحده آمریکا را، مایوس ساخته است.

جان بس، سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل، روز یکشنبه، 24 آذر، در برنامه ملی مبارزه با فساد اداری در ارگ ریاست جمهوری افغانستان، حضور پیدا کرد و گفت: «فساد اداری در افغانستان بزرگ‌ترین مانع پیشرفت و ترقی در این کشور بوده است. کمک‌های خارجی ارسالی در جایی که نیاز است به مصرف نرسیده بلکه به جیب افراد و اشخاص محدود می‌ریزد. این موضوع موجب ناکامی و پیشرفت در این کشور و دلسردی مقامات ایالات متحده آمریکا شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بس، احتمال ناکامی توافق‌نامه صلح ایالات متحده آمریکا با طالبان را، فساد بیش از حد در افغانستان خواند و گفت: «احتمال دارد توافق‌نامه صلح با طالبان، به جایی نرسد. چون دولت ما، و دولت‌های دیگر و سایر نهادهای بین‌المللی آماده نیستند کمک‌های مالی لازم را در این بخش (مذاکرات صلح) فراهم کنند تا این توافق‌نامه کامیاب شود؛ به این دلیل که دولت‌ها‌ و نهادها و بخش‌های خصوصی ما اعتماد خود را از دست داده اند.»

به گفته آقای بس، این بی‌اعتمادی از آنجا شروع می‌شود که پول‌های کمکی برای افغانستان در جایی که نیاز بوده استفاده نشده، بلکه به جیب تعدادی از افراد محدود و مشخص می‌رود و حکومت افغانستان باید به این موضوع ، توجه جدی بکند.»

او در پایان سخنانش گفت: «حکومت وحدت ملی افغانستان تا اندازه‌ای توانسته‌ در بخش مبارزه با فساد اداری پیشرفت‌ کند. این پیشرفت‌ها باید بیشتر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، که در این برنامه نیز حضور داشت، از کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان، تشکر کرد و گفت: «حکومت افغانستان در بخش‌های مقننه، دادگاهی و قضایی و بسترسازی در بخش مبارزه با فساد اداری دستاوردهایی داشته است اما هنوز چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد. به همین دلیل حکومت افغانستان و جامعه جهانی تلاش دارند فساد اداری را در این کشور ریشه‌کن سازند.»

او افزود: «حاکمیت قانون در خلأ قانون نهادینه نمی‌شود. در پنج سال گذشته ما برای اینکه بتوانیم به طور هدفمند علیه فساد اداری مبارزه کنیم، زیربنای قانونی را بنیاد گذاشتیم.»

جاوید رامین، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در افغانستان، در مورد گفته‌های جان بس به ایندیپندنت فارسی گفت: «متاسفانه پدیده فساد اداری در افغانستان از سال 2002 به این سو، به یک فرهنگ مبدل شده است. حتی در بالاترین سطح حکومت نیز وجود دارد. هیچ کسی هم به خاطر آن مجازات نشده است.»

رامین افزود: «به یاد داشته باشید تا زمانی که اراده‌ قوی برای نابودی این پدیده به وجود نیاید، این گونه مجلس‌ها و داشتن قوانین موثر نخواهد بود؛ مگر اینکه در این مورد تصمیم جدی گرفته شود و فسادپیشه‌گان را مجازات کنند.»

رئیس جمهوری افغانستان، در پایان سخنانش نقش رسانه‌ها، علمای کشور و نهادهای جامعه مدنی را در امر مبارزه با فساد اداری مهم خواند. او تاکید کرد که پدیده‌ فساد اداری در مغایرت کامل با ارزش‌های اسلامی، قانون اساسی و فرهنک شهروندان افغانستان است. برای این کار نیاز به کار فرهنگی بیشتر است و باید صورت گیرد.

بیشتر از