وزیر بهداشت ایران: هیچ یک از تخمین‌ها در مورد کرونا درست نبود

پیش‌تر هم آمار اعلامی در مورد تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا مورد بحث بود

ویروس کرونا موجب مرگ بیش از ۴۳ هزار شهروند ایرانی شده است- عکس از ایسنا

وزیر بهداشت ایران با انتقاد شدید از روند تحقیقات و تخمین‌ها در خصوص کرونا می‌گوید: «حتی یکی از پیش‌بینی‌ها هم درست نبوده است.»

سعید نمکی در جلسه ستاد دانشگاهی کووید-۱۹ که در اصفهان برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از تحقیقات علمی انجام شده در کشور گفت: «به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک‌زاده را در روزهای اول شیوع کرونا در کشور مشاهده کنید که ده مورد مشخص دارد، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم‌خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که برحسب تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده است و ده نمونه همه‌گیری (اپیدمیولوژیک) به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده است و برای هیچ اقدامی مناسب نبودند.»

آقای نمکی همچنین اضافه کرده است: «تحقیقات کاربردی حوزه سلامت در کشور نداریم.»

بسیاری معتقدند معضل تحقیقات علمی در کشور به این دلیل است که رویکردهای پژوهش‌محور در آموزش‌های دانشگاهی و مراکز علمی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این نخستین بار نیست که یکی از مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به نادرستی اطلاعات و آمار در خصوص تحقیقات علمی و به خصوص در حوزه آمار و اطلاعات در مورد کرونا شکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر هم آمار اعلامی در مورد تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا مورد بحث بود و مقام‌های وزارت بهداشت در ایران گفته بودند که تعداد مبتلایان و جان‌باخته‌ها سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده است.

امروز هم سعید نمکی وزیر بهداشت ایران با انتقاد صریح از روند تحقیقات علمی در کشور و به خصوص در مورد بحران کرونا که موجب مرگ بیش از ۴۳ هزار نفر از شهروندان کشور شده است گفت: «تحقیقات یک کشور که از منابع عمومی آن استفاده می‌کند، باید بتواند ارائه طریقی برای باز کردن گره از نظام خدمات کند، وگرنه این روال تحقیقات در کشور، به معنای دور ریختن منابع است.» به گفته آقای نمکی «هنوز تحقیقات ما در کشور مساله‌محور و جامعه‌محور نیست».

حال که گفته می‌شود تخمین‌ها در مورد کرونا درست نبوده است، دلیل روند رو به افزایش مبتلایان و مرگ و میرها در کشور بیش از گذشته معلوم می‌شود.

به گزارش وزارت بهداشت ایران طی شبانه‌روز گذشته ۴۷۶ بیمار کووید-۱۹ جان‌باخته‌اند و مجموع آمار فوت‌شدگان به ۴۳ هزار و ۴۱۷ نفر رسیده است. ۱۳ هزار و ۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور طی شبانه‌روز گذشته شناسایی شده‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در ایران مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۸۱۵ هزار و ۱۱۷ نفر رسیده است.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیشتر از