کانادا برای نخستین بار ایران و چند کشور دیگر را تهدید سایبری علیه خود دانست

کانادا فعالیت کشورهای مذکور را که با حمایت‌های دولتی انجام می‌شود را بزرگترین تهدید استراتژیک علیه خود دانست

حکومت جمهوری اسلامی ایران یا عوامل سایبری به وابسته به آن، بارها از سوی کشورهای غربی متهم به حملات یا فعالیت‌های مخرب سایبری شده‌اند-Pexels

کانادا روز چهارشنبه برای نخستین بار برنامه‌های دولتی در کشورهای روسیه، چین، ایران و کره شمالی را به عنوان تهدید سایبری علیه امنیت ملی خود شناسایی کرد و گفت این نگرانی وجود دارد که آنها بخواهند در شبکه برق کشور خرابکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نهاد امنیت ارتباطات کانادا در دومین ارزیابی تهدیدهای سایبری علیه امنیت ملی کشور، فعالیت‌های کشورهای مذکور را که با حمایت‌های دولتی و بسیار پیشرفته انجام می‌شود، بزرگترین تهدید استراتژیک علیه کانادا دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نخستین ارزیابی این نهاد در سال ۲۰۱۸، تنها به بازیگران خارجی به عنوان تهدید اشاره و نامی از کشور خاصی برده نشده بود. ژوئیه گذشته، کانادا، بریتانیا و آمریکا هکرهای مورد حمایت روسیه را متهم به تلاش برای سرقت اطلاعات مربوط به واکسن کووید۱۹ کردند.

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه ادعای کانادا را «بی‌پایه» دانست و گفت چین خود یک قربانی حملات سایبری است. روابط دو کشور در دوسال گذشته و پس از بازداشت یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری هوآوی در کانادا به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رو به تنش گذاشته است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران یا عوامل سایبری به وابسته به آن، بارها از سوی کشورهای غربی متهم به حملات یا فعالیت‌های مخرب سایبری شده‌اند. ایران، به ویژه تاسیسات هسته‌ای آن کشور، از سوی دیگر هدف حملات سایبری و خرابکارانه بوده است.

کانادا هشت سال پیش، در اعتراض به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. روابط دو کشور از زمستان گذشته، و سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین توسط سپاه پاسداران، پرتنش شده است.

وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در اعتراض به خودداری کانادا از استرداد محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی ایران، که به اتهام اختلاس محاکمه شده و تحت تعقیب قانونی قرار دارد، سفیر ایتالیا در تهران را به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران احضار کرد.

بیشتر از