مشاور اشرف غنی: افغانستان و پاکستان به اعتمادسازی نیاز دارند

رئیس‌جمهور افغانستان همیشه بر سیاست دولت‌محور با کشورهای منطقه و همسایه تاکید کرده است

«همکاری صادقانه کشورهای منطقه در صلح افغانستان بی‌نهایت مهم است.»- فیس‌بوک

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در رابطه با نخستین سفر عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان به افغانستان در صفحه رسمی فیس‌بوکش بر ایجاد اعتمادسازی میان دو کشور تاکید کرد و نوشت: «افغانستان و پاکستان نیاز به اعتمادسازی جدی دارند.»

شاه حسین مرتضوی نوشت: «سال‌های طولانی است که فضای بی‌اعتمادی در روابط دو کشور سنگینی می‌کند. شالوده اساسی برای اعتمادسازی، گام‌های عملی است. محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان همیشه بر سیاست دولت‌محور با کشورهای منطقه و همسایه تاکید کرده است.»

آقای مرتضوی، افزود: «همکاری‌ها در بعد اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های مهمی که میان دو کشور (افغانستان و پاکستان)، در بخش تجارت و حمل‌ونقل وجود دارد مهم است و همچنین برای افغانستان و پاکستان بازار گسترده و مسیرهای مهمی در حمل‌ونقل فراهم است. استفاده از این فرصت‌ها برای مردمان دو کشور بی‌نهایت مهم است زیرا رویکرد به سیاست اقتصادمحور می‌تواند افغانستان و پاکستان را در مسیر سازنده قرار دهد.»

مشاور ارشد فرهنگی رئیس جمهور افغانستان گفت: «اکنون افغانستان پس از سال‌ها درصدد احیای جایگاه از دست رفته ‌خود در بخش اتصال منطقه‌ای است. با احیای این جایگاه افغانستان به قلب اتصال منطقه‌ای بدل شده است. کشورهای همسایه از این فرصت خلق شده می‌توانند استفاده مثبت کنند. پاکستان با نقش فعال در تاپی (پروژه خط لوله انتقال گاز)، انتقال انرژی و همچنین حمل‌ونقل می‌تواند همکار خوبی در عرصه اقتصادی باشد.»

آقای مرتضوی در پایان نوشته‌اش موارد بالا را وابسته به تامین صلح و ثبات در منطقه خواند و تاکید کرد: «البته نباید فراموش کرد که اساس این همکاری‌ها فضای صلح و ثبات در منطقه است. همکاری صادقانه کشورهای منطقه در صلح افغانستان بی‌نهایت مهم است.»

شهروندان افغانستان نیز بر روابطه صادقانه پاکستان با افغانستان تاکید دارند و می‌گویند: «دولت و مردم افغانستان نیت‌ خود را برای آوردن صلح در منطقه نشان داده‌اند و هیچ‌گاه از گروه‌های تروریستی حمایت نکرده‌اند، اما متاسفانه کشورهای همسایه ما نیت نیکی برای افغانستان ندارند و آن چه را به زبان می‌‌آورند و روی کاغذ می‌نویسند در عمل نمی‌شود. امیدواریم که این رفت‌وآمدها بتوانند صفحه‌ای تازه و سودمند را میان پاکستان و افغانستان به وجود بیاورند تا همه بتوانیم در یک فضای صلح‌آمیز زندگی کنیم و کشورهای خود را آبادتر کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سمیر رحیمی، دانشجو می‌گوید: «متاسفانه پاکستان در حمایت از گروه‌های تروریستی در این چندین دهه اعتمادش را نزد دولت و مردم افغانستان از دست داده است و این اعتماد بار دیگر زمانی بازیابی خواهد شد که دولتمردان این کشور در عمل حسن‌نیت نشان دهند و از حمایت گروه‌های تروریستی دست بردارند. من سفر نخست‌وزیر پاکستان را به افغانستان یک سفر نمایشی می‌خوانم و می‌دانم که در این گونه دیدارها چیزی برای ما به دست نخواهد آمد، اما ممکن است که عمران‌خان معجزه‌ای برای آوردن صلح در افغانستان از خود نشان دهد که بعید نیست. ای کاش چنین شود.»

شیرشاه عثمانی، دانشجوی حقوق و علوم سیاسی گفت: «حرف‌های آقای مرتضوی دقیق و به‌جا است. اکنون دو کشور به اعتمادسازی واقعی و صادقانه نیاز دارند و اگر این اعتمادسازی صورت گیرد، بدون شک افغانستان به صلح دست می‌یابد. باید گفت که عمران خان، باید از فرصت پیش آمده استفاده کند که وعده‌های دولتمردان کشورش را عملی کند و با دولت و مردم افغانستان مانند یک همسایه نیک و مسلمان رفتار کنند.»

بیشتر از