یک خبر امیدبخش: ‌واکسن مدرنا با اثربخشی ۹۴.۵ درصد در برابر ویروس کرونا

مایه‌کوبی گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر ممکن است از چهار هفته دیگر آغاز شود

انتظار می‌رود در مرحله نخست، واکسن به گرو‌ه‌های در معرض خطر مانند پرستاران و بهیاران، سالمندان و بیماران، و در مرحله بعد در بهار سال آینده به کل جمعیت تزریق شود - ( عکس آٰرشیویست) Henry Ford Health System / AFP

شرکت دارویی «مدرنا» روز دوشنبه اعلام کرد که واکسن آزمایشی آن بیش از ۹۴.۵ درصد اثربخشی دارد.

این دومین واکسن ساخت یک شرکت آمریکایی با اثربخشی بسیار بالاست.

دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا گفت: «نتایج خیلی هیجا‌ن‌انگیزی‌است. ۹۴.۵ درصد واقعا رقم چشمگیری است.»

بنا به گزارش سی‌ان‌ان، عصر روز یکشنبه خبر اثربخشی واکسن خود را در تماسی با «هیئت ایمنی و نظارت داده‌ها» که به طور مستقل دست اندر کار تحلیل نتایج آزمایش‌های بالینی واکسن مدرنا بود دریافت کرد.

دکتر تل زکس، مدیر ارشد پزشکی شرکت مدرنا، گفت: «یکی از بهترین لحظات عمرم بود. تکمیل این واکسن و جلوگیری از بیماری با چنین میزانی از اثربخشی واقعا باورنکردنی است.»

دکتر فاوچی گفت که مایه‌کوبی می‌تواند از میانه ماه دسامبر (چهار هفته دیگر) آغاز شود. انتظار می‌رود در مرحله نخست، واکسن به گرو‌ه‌های در معرض خطر مانند پرستاران و بهیاران، سالمندان و بیماران، و در مرحله بعد در بهار سال آینده به کل جمعیت تزریق شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته فایزر، دیگر شرکت بزرگ دارویی آمریکااعلام کرد که واکسن آزمایشی‌اش بیش از نود درصد در برابر ویروس کرونا موثر بوده‌است.

در آزمایش شرکت مدرنا، به پانزده هزار نفر واکسن زده شد، که تنها پنج نفرشان کرونا گرفتند و حالشان هم وخیم نشد.

به گزارش سی‌ان‌ان، گرچه میزان اثربخشی واکسن‌های مدرنا و فایزر مشابه است، واکسن مدرنا برتری چشمگیری دارد: واکسن فایزر باید در دمای ۷۵ درجه سانتیگراد زیر صفر نگهداری شود، در حالی که داروخانه‌ها و مطب پزشکان، از یخچال‌هایی با چنین قدرتی بی‌بهره‌اند. واکسن مدرنا اما باید در دمای بیست درجه زیر صفر نگه داشته شود، مشابه دمای نگهداری واکسن‌های دیگر مثل آبله‌مرغان.