واکسن کرونای بریتانیا در آستانه مرحله‌ای حساس

شرکت داروسازی جنسن مرحله سوم آزمایش این واکسن را با شش هزار داوطلب آغاز می‌کند

هفته پیش شرکت آمریکایی داروسازی فیزر و شرکت همکار آلمانی‌اش بیون‌تِک اعلام کردند داده‌های اولیه نشان می‌دهد واکسن کرونایی که ساخته‌اند ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به این بیماری کارساز است- JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP

یک شرکت بین‌المللی داروسازی می‌خواهد اجرای آزمایش‌های بالینی واکسنی را که ساخته در بریتانیا آغاز کند. 

شرکت داروسازی جنسن زیرمجموعه شرکت جانسون‌اند جانسون مرحله بعدی آزمایش واکسن خود را روز دوشنبه با شش هزار داوطلب از سراسر کشور آغاز خواهد کرد. 

این سومین نمونه واکسن در بریتانیا است که قرار است وارد مرحله آزمایش‌های بالینی شود. هم‌زمان آزمایش واکسن‌های ساخت شرکت‌های آمریکایی نوواوکس وابسته به بایوتک و آسترازنِکا وابسته به دانشگاه آکسفورد در حال اجرا است. 

کارگروه واکسن ستاد بحران کرونا در دولت، یکی از حامیان مالی واکسن ساخت شرکت جنسن است. مرحله اخیر آزمایش این واکسن طوری طراحی شده که ایمنی و اثرگذاری این واکسن را به بوته آزمایش بگذارد. 

 شش هزار داوطلب برای شرکت در این مرحله از بررسی واکسن در ۱۷ مؤسسه ملی تحقیقات بهداشتی از جمله در ساوت‌هامپتون، بریستول، کاردیف، لندن، لستر، شفیلد، منچستر، داندی و بلفاست حاضر می‌شوند. 

برخی از داوطلبان از میان بیش از ۳۰۰ هزار نفری انتخاب شده‌اند که در طرح ثبت واکسن‌های سازمان ملی خدمات بهداشتی برای شرکت در تحقیقات مهم کووید-۱۹ ثبت نام کرده بودند. 

هفته پیش شرکت آمریکایی داروسازی فیزر و شرکت همکار آلمانی‌اش بیون‌تِک اعلام کردند داده‌های اولیه نشان می‌دهد واکسن کرونایی که ساخته‌اند ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به این بیماری کارساز است. 

این خبر موجی از تحسین و شادمانی را از حصول چنین پیشرفت چشمگیری در مبارزه با کووید-۱۹ برانگیخت. دولت بریتانیا ۴۰ میلیون دوز از واکسن ساخت فیزر سفارش داده که قرار است در صورتی که مجوز لازم را بگیرد ده میلیون دوز تا پایان سال ۲۰۲۰ تحویل دولت شود. 

استاد سال فاوست، مدیر مؤسسه تحقیقات بالینی ساوت‌هامپتون وابسته به مؤسسه ملی تحقیقات سلامت و بازرس ارشد مرحله سوم آزمایش واکسن جنسن گفت خبر احتمال ساخته شدن واکسن می‌تواند موجب دلگرمی باشد اما جامعه علمی سخت در تلاش است تا مطمئن شود «همه راه حل‌های ممکن برای این معضل را امتحان کرده است». 

او افزود: «سازوکار همه واکسن‌هایی که در دست آزمایش‌اند این است که در برابر همان بخشی از ویروس کرونا ایمنی ایجاد کند که واکسن آران‌اِی هم در برابرش ایمنی ایجاد می‌کند، واکسنی که اعلام شده اثرات موقت و ابتدایی دارد.» 

در مجموع دولت شش نمونه واکسن بالقوه را در دست آزمایش و بررسی دارد و ۳۵۰ میلیون دوز از این واکسن‌ها را تاکنون سفارش گرفته‌اند. از این تعداد، ۳۰ میلیون دوز را به جنسن و ۱۰۰ میلیون را به آکسفورد سفارش داده‌اند. 

جنسن اعلام کرده اگر اثربخشی و ایمنی واکسن ثابت شود آن را تا اواسط سال ۲۰۲۱ در بریتانیا به بازار می‌فرستد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلوک شارما وزیر کسب و کار بریتانیا گفت: «شروع مرحله آزمایش بالینی بریتانیا در رقابت برای کشف واکسنی ایمن و اثربخش گام دیگری رو به جلو است. این اتفاق در کنار خبرهای اخیر نشان می‌دهد در آستانه وقوع اولین تحولات بزرگ از زمان شروع این همه‌گیری هستیم. 

به حصول این پیشرفت خوش‌بین هستیم، اما در این مورد هیچ تضمینی وجود ندارد و نیز ممکن است واکسنی پیدا نشود که به درد همه بخورد. به همین دلیل ضروری است تا وقتی که محققان بر موضوع کشف واکسن متمرکزند، همچنان مقررات مهار ویروس را رعایت کنیم و از سازمان ملی خدمات بهداشتی بخواهیم وظایفش را انجام دهد تا جان افراد به خطر نیفتد.» 

دکتر ونسا آپیا از شبکه تحقیقات بالینی تیمز شمالی وابسته به سازمان ملی تحقیقات سلامت و قهرمان گروه‌های اقلیت قومی در این زمینه گفت مهم بود افرادی از این گروه‌ها نیز در آزمایش‌های واکسن شرکت کنند چون کووید-۱۹ اثر متفاوتی بر آن‌ها دارد. 

او گفت: «در موضوع کشف واکسن جوامع به دسته‌های مختلفی تقسیم شوند. بسیاری مخصوصاً سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و اقلیت‌های قومی با شنیدن واژه واکسن بسیار مضطرب می‌شوند و این ریشه در بی‌اعتمادی‌شان دارد که البته قابل درک است اما ممکن است منجر به بی‌اعتنایی آنان به مشارکت در آزمایش‌های واکسن شود.

می‌دانیم که اثر کووید-۱۹ بر این گروه‌ها متفاوت است و این یعنی هر نتیجه‌ای که از این تحقیقات می‌گیریم، اعم از درمان‌های جدید و راه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، باید برای همه گروه‌ها کارساز باشد.» 

او گفت: «فقط از این راه می‌توانیم کووید-۱۹ را واقعا مهار کنیم. پس باید از همه سیاه‌پوستان و آسیایی‌ها و گروه‌های اقلیت قومی بخواهیم ثبت نام کنند و با کسب اطلاعات بیشتر در این تحقیقان مشارکت کنند.» و افزود مشارکت در آزمایش‌های بالینی واکسن «انتخابی کاملاً شخصی» است.

© The Independent